ILO 98 cc i Stora Tvåtaktsboken

Fråga: Hej igen Jim och tack för svar om delning av ILO 98 cc. Men jag funderar bara över dom två övriga skruvarna som skall skruvas fast i blocket? Gängan sitter ju i andra halvan och då blir det ju svårt med delningen.

Sen måste dom vara ganska långa och vilken gänga? Säkert inga konstigheter men jag tänker nog för mycket. Vilken av dina böcker berör ILO 98cc?

Mvh/tack på förhand.

Peter Segemark

 

 

Svar: Du kan fästa verktyget i tre skruvar på varje sida. På svänghjulssidan drar du fast verktyget i de tre hål där skruvarna till tändplattan sitter fast. På transmissionssidan drar du fast verktyget i de tre skruvhålen till transmissionskåpan som sitter orienterade runt vevaxeln. Samtliga hål som är lämpliga är inringade på bilderna. Gängan är väl M6 till kåpan och M5 (eller M4?) till tändplattan. Det är ju bara att mäta skruvarna.

Det bör ju gå att tillverka verktyget av en enda trekantig plåt med minst 5 mm tjocklek där du borrar två hålbilder med tre hål för varje sida – då blir det ju bara att tillverka ett enda verktyg som kan användas på bägge sidorna. Men värm godset så att lagren släpper lättare så att du inte drar sönder gängorna och motorblocket. Detta gäller särskilt på svänghjulssidan då de tre skruvhålen för tändplattan har en klen gänga (M4 eller M5).

Om det går väldigt tungt att trycka ur axeln får man stanna upp då och då och knacka på verktygets stora skruv med en plasthammare så att axeln knuffas in lite av slagen så att inte skruvhålen får ta hela belastningen.

ILO 98 cc-motorn finns med i del 2 av Stora Tvåtaktsboken.

Jim Lundberg

ILO 98 cc i Stora Tvåtaktsboken
På transmissionssidan finns tre gängade hål (inringade) där man kan fästa verktyget på denna sida.
Rulla till toppen