ILO 98 cc i Stora Tvåtaktsboken

På svänghjulssidan finns det tre gängade hål (inringade) där man kan fästa verktyget.

ILO 98 cc i Stora Tvåtaktsboken

Publicerad

Fråga: Hej igen Jim och tack för svar om delning av ILO 98 cc. Men jag funderar bara över dom två övriga skruvarna som skall skruvas fast i blocket? Gängan sitter ju i andra halvan och då blir det ju svårt med delningen.

Sen måste dom vara ganska långa och vilken gänga? Säkert inga konstigheter men jag tänker nog för mycket. Vilken av dina böcker berör ILO 98cc?

Mvh/tack på förhand.

Peter Segemark

 

 

Svar: Du kan fästa verktyget i tre skruvar på varje sida. På svänghjulssidan drar du fast verktyget i de tre hål där skruvarna till tändplattan sitter fast. På transmissionssidan drar du fast verktyget i de tre skruvhålen till transmissionskåpan som sitter orienterade runt vevaxeln. Samtliga hål som är lämpliga är inringade på bilderna. Gängan är väl M6 till kåpan och M5 (eller M4?) till tändplattan. Det är ju bara att mäta skruvarna.

Det bör ju gå att tillverka verktyget av en enda trekantig plåt med minst 5 mm tjocklek där du borrar två hålbilder med tre hål för varje sida – då blir det ju bara att tillverka ett enda verktyg som kan användas på bägge sidorna. Men värm godset så att lagren släpper lättare så att du inte drar sönder gängorna och motorblocket. Detta gäller särskilt på svänghjulssidan då de tre skruvhålen för tändplattan har en klen gänga (M4 eller M5).

Om det går väldigt tungt att trycka ur axeln får man stanna upp då och då och knacka på verktygets stora skruv med en plasthammare så att axeln knuffas in lite av slagen så att inte skruvhålen får ta hela belastningen.

ILO 98 cc-motorn finns med i del 2 av Stora Tvåtaktsboken.

Jim Lundberg

På transmissionssidan finns tre gängade hål (inringade) där man kan fästa verktyget på denna sida.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kärvande växelförare i JB 150 cc

2 kommentarer

Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206