Rätt bredd på kolvringar till ILO FM 60

Spelet mellan kolvring och spåret ska bara vara några hundradelar om det ska vara tyst. På bilden är det 0,05 mm spel.

Rätt bredd på kolvringar till ILO FM 60

Publicerad

Fråga: Ska byta kolvringar på min ILO FM60. Kolvringsdimensionen är 42x3,5. De är omöjliga att hitta, kan jag ta en 42.5x3,0mm. Höjdmässigt fattas det då 0,5 mm. Vad blir resultatet av det, är det bara att det kommer skramla eller är det något annat som jag inte tänker på?

Har annars hittar rätt dimension på mopedland i UK men det verkar ha nerstängt under en längre tid.

Jonny Kinnerman

 

Svar: Spelet mellan kolvringen och spåret i kolven ska bara vara några få hundradels millimeter. Redan vid några tiondelar börjar det ticka om motorn och i ditt fall handlar det ju om en halv millimeter.

Med ett så stort spel som 0,5 mm kommer ringarna att hoppa och slå mot kolvringsspårets kanter likt isbitarna i bartenderns drinkshaker vilket inte bara låter lilla – risken finns att ringarna brister och/eller att spåren i kolven slits eller smids upp till en större bredd.

När det gäller diametern på en kolvring så är dessa gjutna och slipade på så vis att de endast blir exakt runda vid en given cylinderdiameter. En skillnad på 0,5 mm (42 respektive 42,5 mm) kanske fungerar bra trots att det här handlar om relativt liten diameter. Då filar man försiktigt av ändarna på ringen. Man kan testa detta med att stoppa i den filade ringen i loppet och lysa i ena änden av loppet. Då ser man om det uppstår några glipor mellan ringen och loppet. Är det väldigt liten glipa kan det fungera efter en inkörning, som då kan bli längre än normalt.

Man får i så fall fila av kolvringsändarna tills man får ett gap (i cylinderloppets minsta sektion vilket brukar vara vid nedre dödläget) på ca 1 tiondels millimeter per tum cylinderdiameter. I ditt fall blir det då ett gap på ca 0,15 - 0,20 mm i loppets nedre del.

Jim Lundberg

On
Off

13 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kärvande växelförare i JB 150 cc

2 kommentarer

Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206