Rätt bredd på kolvringar till ILO FM 60

Fråga: Ska byta kolvringar på min ILO FM60. Kolvringsdimensionen är 42×3,5. De är omöjliga att hitta, kan jag ta en 42.5×3,0mm. Höjdmässigt fattas det då 0,5 mm. Vad blir resultatet av det, är det bara att det kommer skramla eller är det något annat som jag inte tänker på?

Har annars hittar rätt dimension på mopedland i UK men det verkar ha nerstängt under en längre tid.

Jonny Kinnerman

 

Svar: Spelet mellan kolvringen och spåret i kolven ska bara vara några få hundradels millimeter. Redan vid några tiondelar börjar det ticka om motorn och i ditt fall handlar det ju om en halv millimeter.

Med ett så stort spel som 0,5 mm kommer ringarna att hoppa och slå mot kolvringsspårets kanter likt isbitarna i bartenderns drinkshaker vilket inte bara låter lilla – risken finns att ringarna brister och/eller att spåren i kolven slits eller smids upp till en större bredd.

När det gäller diametern på en kolvring så är dessa gjutna och slipade på så vis att de endast blir exakt runda vid en given cylinderdiameter. En skillnad på 0,5 mm (42 respektive 42,5 mm) kanske fungerar bra trots att det här handlar om relativt liten diameter. Då filar man försiktigt av ändarna på ringen. Man kan testa detta med att stoppa i den filade ringen i loppet och lysa i ena änden av loppet. Då ser man om det uppstår några glipor mellan ringen och loppet. Är det väldigt liten glipa kan det fungera efter en inkörning, som då kan bli längre än normalt.

Man får i så fall fila av kolvringsändarna tills man får ett gap (i cylinderloppets minsta sektion vilket brukar vara vid nedre dödläget) på ca 1 tiondels millimeter per tum cylinderdiameter. I ditt fall blir det då ett gap på ca 0,15 – 0,20 mm i loppets nedre del.

Jim Lundberg

Rulla till toppen