Brytare eller brytarlöst?

Här var det tomt - varken brytare, kondensator eller smörjfilt lyser med sin närvaro. Just denn tändspole atbetar utan givare för tändläget vilket är en förenkling, men som kan ge ett alldeles för tidigt tändläge. Detta löstes med att köra utan krysskil (det är konan - inte kilen - som håller hjulet på plats under drift).

Brytare eller brytarlöst?

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Vad är "haken" med att ändra från traditionellt brytarsystem till brytarlöst? Handlar om moped, Sachs/Husqvarna?

Mvh Mats

 

Svar: Det är nog snarare en fråga om kvalitet och vad man vill ha. Jag har kört tusentals mil med brytare, som dessutom varit begagnade när jag tog över fordonen, och jag har aldrig haft några problem – med tre undantag: På min Monark Monarped med ILO FP 50-motor fick jag en (1) förgasarsmäll för några år sedan. Det visade sig att brytararmen hade glidit på sin bussning så att den snuddade vid godset (jord). En droppe superlim så var det fixat.

Min Crescent Skoterett med Flintamotor gick plötsligt oregelbundet en sommardag efter en tids stillastående. Det var oxid på brytarna som togs bort med ett par drag mellan kontakterna med en snutt slippapper. Och så var det kondensatorn på Amazonen som gav upp vilket fick brytarna att bli sotiga och motorn att misstända.

Men finns det inga brytare i tändsystemet så kan de ju inte heller krångla. Jag har en brytarlös tändspole på en av mina mopeder (bilden ovan) som fungerar utmärkt, men som var lite knepig att installera. Dels var spolen för stor rent fysiskt så jag fick slipa ner både plastisoleringen och polskorna innan den satt på plats i tändplattan.

Nästa grej var att den genererade gnistan så tidigt att tändplattans slitsar inte räckte till för att få till de 2 – 2,5 mm förtändning som motorn skulle ha. Som bäst fick jag till drygt 5 mm förtändning vilket är alldeles för mycket. Lösningen blev att köra utan krysskil och justera tändningen med svänghjulet. Men spolen fungerar utmärkt när den väl är monterad. Enda "problemet" är att spolen inte ger gnista vid låga varvtal så om man ställer tomgången för lågt så tvärstannar motorn. Har man låg tomgång när motorn är kall får man hålla upp varvet några minuter.

Men byter man hela tändsystemet till ett elektroniskt så kan man få hög effekt på lyset – exempelvis 80 watt istället för originalets 17 watt. Dessutom får man 12 volt och då finns det ett större utbud på lampor att välja mellan – både Glöd 0ch LED. Många elektroniska tändsystem går dessutom att "mappa" – man kan justera tändkurvan om man vill trimma lite mer extremt. Elektroniska tändsystem är ju underhållsfria och det finns fler kit som är "bolt on". Går de mot förmodan sönder ät det oftast raka spåret till återvinningens elektronikcontainer som gäller då de sällan går att laga.

Jim Lundberg

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kärvande växelförare i JB 150 cc

2 kommentarer

Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206