Hur hindrar man oljan från att rinna ner i vevhuset på motorcykeln?

Fråga: Finns det ett bra tips hur man får oljan att stanna kvar uppe i oljetanken på motorcykeln när man inte kör en 8 – 10 dagar, gäller hoj med oljetank och kugghjulspump. Det går att sätta dit kran som man öppnar när man ska köra men ganska vanskligt, har någon kommit på något klokt?

Göran Andersson

 

Svar: Det är vanligt att oljan i oljetanken över tid rinner förbi oljepumpen och hamnar i vevhuset på motorcyklar med torrsumpssmörjning. Detta kallas på engelska för ”Wet sumping” och kan bli ett problem om tillräckligt stor mängd olja hamnat i vevhuset. Vevaxeln ligger då i ett oljebad och det kan bli väldigt svårt att starta motorn eftersom oljan bromsar vevaxeln rejält.

Detta sker på grund av att oljetanken sitter högre än vevhuset i kombination med att alla oljepumpar har ett visst spel mellan dreven/kolv och cylinder. Det finns tre sätt (minst) att komma runt det här problemet. Den enklaste lösningen är att regelbundet starta motorn och titta ner i oljetanken där man kan se utloppet från returpumpen. När det slutat rinna olja och det bara kommer oljeskum är vevhuset evakuerat.

Men det är inte alltid motorcykeln står så, exempelvis under vintern, att man kan starta upp den en gång i månaden. Lösningen då är att stoppa oljeflödet ner till motorn. Om man litar på sitt minne till 100 procent kan man sätta en avstängningskran på oljeledningen från matarpumpen. Kranen stänger man när motorcykeln ska stå stilla en längre tid. MEN… Glömmer man att slå på kranen när man sen ska köra så får man en motorrenovering på halsen.

Det finns särskilda backventiler som man kan montera i ledningen till matarpumpen som öppnas när denna börjar suga och som stängs av en klen fjäder när motorn stannat. Det är helt enkelt en kula och en fjäder som gör jobbet. Men det är viktigt att fjädern bara är så pass stark att den bara stänger kulan. men inte mer. En pump, oavsett modell, har alltid svårare att suga än att trycka så backventilen får inta bjuda på något större motstånd – då är det återigen risk för att man åker på en omfattande motorrenovering.

Jim Lundberg

Rulla till toppen