På motorcyklar med torrsumpssmörjning vill oljan i oljetanken gärna rinna ner i vevhuset över tid. Detta med hjälp av farbror Newtons gravitation. Kör man rgeelbundet så hinner det inte rinna ner så mycket eftersom dessa motorer har en returpump som ska tömma vevhuset under drift. Men om matarpumpen är sliten och har stora spel kan sipprandet gå fort så att motorn blir svår att kicka runt trots att man kör hyfsat ofta.
Hur hindrar man oljan från att rinna ner i vevhuset på motorcykeln?
Publicerad 2021-01-08 11:54
Fråga: Finns det ett bra tips hur man får oljan att stanna kvar uppe i oljetanken på motorcykeln när man inte kör en 8 – 10 dagar, gäller hoj med oljetank och kugghjulspump. Det går att sätta dit kran som man öppnar när man ska köra men ganska vanskligt, har någon kommit på något klokt?
Göran Andersson
Svar: Det är vanligt att oljan i oljetanken över tid rinner förbi oljepumpen och hamnar i vevhuset på motorcyklar med torrsumpssmörjning. Detta kallas på engelska för "Wet sumping" och kan bli ett problem om tillräckligt stor mängd olja hamnat i vevhuset. Vevaxeln ligger då i ett oljebad och det kan bli väldigt svårt att starta motorn eftersom oljan bromsar vevaxeln rejält.
Detta sker på grund av att oljetanken sitter högre än vevhuset i kombination med att alla oljepumpar har ett visst spel mellan dreven/kolv och cylinder. Det finns tre sätt (minst) att komma runt det här problemet. Den enklaste lösningen är att regelbundet starta motorn och titta ner i oljetanken där man kan se utloppet från returpumpen. När det slutat rinna olja och det bara kommer oljeskum är vevhuset evakuerat.
Men det är inte alltid motorcykeln står så, exempelvis under vintern, att man kan starta upp den en gång i månaden. Lösningen då är att stoppa oljeflödet ner till motorn. Om man litar på sitt minne till 100 procent kan man sätta en avstängningskran på oljeledningen från matarpumpen. Kranen stänger man när motorcykeln ska stå stilla en längre tid. MEN… Glömmer man att slå på kranen när man sen ska köra så får man en motorrenovering på halsen.
Det finns särskilda backventiler som man kan montera i ledningen till matarpumpen som öppnas när denna börjar suga och som stängs av en klen fjäder när motorn stannat. Det är helt enkelt en kula och en fjäder som gör jobbet. Men det är viktigt att fjädern bara är så pass stark att den bara stänger kulan. men inte mer. En pump, oavsett modell, har alltid svårare att suga än att trycka så backventilen får inta bjuda på något större motstånd – då är det återigen risk för att man åker på en omfattande motorrenovering.
Jim Lundberg
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
hej igen.. var hemma och hälsade på en
vedbodtrimmare i linghem, vi pratade om
detta problem. norton sade han direkt, jo min
norton vara samma problem ,skulle besikta den
och såg ingen olja i oljetanken slog i en
liter ,kom fram till besikningen ,hojen
var kladdig med olja bak, skor, byxor med
oljestänk, blev mer än galen.. läste sedan
att oljan rinner ner i motorn när den står
länge..hm, nåväl vi diskuterade problemet
och kom fram till att sätta det en kran
med ett hål på mini 8 mm, när den är stängd
så får kranen styra en microbrytare,
när kranen är stängd så går det inte att
starta motorn, detta är en 1 cyl med brytare
måste kunna gå att fixa till men är osäker.
-
#2
Bra idé med dödarknappen!
-
#3
Hade detta problem med min BSA A10 och detta försvann efter jag monterat en oljepump från SRM som även har större kapacitet än original oljepumpen
https://www.shop.srmclassicbikes.com/product-category/oil-pumps-and-gears
-
#4
hej jim . man ska kunna få det att fungera
också det kommer att se lite märkligt ut,
vad är det där kommer nog många att fråga,
men det gör inget tycker om att diskutera...
-
#5
Hej Göran! Jag körde i flera år med en glödlampa nere vid generatorn på min Royal Enfield. Laddningsreläet hade gått på långlunch så en lampa mellan "D+" och "F" fick tillfälligt göra jobbet. Det var däremot många som undrade varför jag hade en lysande lampa nere vid motorn 
-
#6
ser bra ut i mörkret när motorn är upplyst..
har nyss varit och hämtat en microbrytare
i vikingstad, snöstorm, glashalt på vissa
ställen, tur att vintern är långt gången.,,
-
#7
Hur fungerar denna motors oljesystem ?
Är det 2 pumpar, en till att smörja och en till att hålla sumpen torr ?
I så fall borde det väl gå att ha utloppsröret ifrån "sumppumpen" mynande i överkant på oljetanken eller vad har jag missuppfattat ?
-
#8
4 små kugghjul, 2 st som pumpar till
smörjställen, 2 st som pumpar upp till
oljetanken, problemet är att när hojen
inte används droppar oljan igenom dom
2 kugghjulen som trycker upp
oljan till smörjställena ,vevhuset fylls
snart av oljan som ska vara i tanken, och
då fyller den omedvetna på olja och startar,
och då blir det inte roligt..
-
#9
Hej Mats! Jo, det stämmer.Det är två oljepumpar. Matarpumpen som tar olja från oljetankens botten och returpumpen som har sitt utlopp i oljetankens övre regioner - precis som du misstänkte.
Returpumpen har högre kapacitet än matarpumpen vilket leder till att vevhuset hålls fritt från olja. Det som kan skrämma folk är att utloppet i oljetanken, som är synligt om man skruvar av locket, trycker ur sig oljeskum efter en stund. Detta kan tolkas som att det inte kommer fram någon olja, men är helt normalt eftersom returpumpen kan suga ur mer olja än vad matarpumpen förmår att ge.
-
#10
Ojoj!
Jag har inte haft några problem med detta på Traja Tiger 110 från 1954. Ett halvår gottoväl kan den stå över vintern för att inte köra i vägsalt och det har inte varit varit problem med vare sig trög start eller dålig bensin. Står i garage som håller plus 10 grader eller mer.
Jag kör motorn med rak SAE 50 - den gamla hederliga Quaker State som numera inte är amerikansk utan Schweitzisk - Midland Oil. Min bilverkstad som servar min min bil använder Midland så jag kan köpa en låda med 12 enlitersflaskor via verkstaden och får den till deras inköpspris plus moms.
MVH / Ingvar, i ett snöigt Borås
-
#11
Är det kugghjulpump på en traja, på min
var det inte det, det var en bonneville 1971.
-
#12
vad är det som gör att returen ska pumpa
mera, har mätt kugghjulen på min nsu 250
och dom är exakt lika stora och breda,
var tvungen att titta på reservmotorn
och kolla..
-
#13
Trajan har en kolvpump.
-
#14
viss är det kolvpump, styrs av bakre kamdrev
om jag minns rätt, fanns något som hette morgo oljepump när vi höll på som värst, men orginal
fick duga, tur kanske..
-
#15
Hej!
Har aldrig haft det problemet på min Honda CB 750 (1969)...
-
#16
Wet sumping är relativt vanligt på många engelska hojar. Det var nog inget större problem när de var nya, men vissa oljepumpar höll inte tätt bakvägen när de avverkat ett antal mil..
Ett "quick-fix" är att man drar runt motorn så att kolvarna står i topp innan avställningen. Då hamnar oljehålen i vevtapparna högt så att nivåskillnaden mellan oljan och vevtapparna blir som minst vilket ger mindre fallhöjd och mindre läckage.
Att kicka igång en Norton 850 med vevhuset fullt av SAE 50 är inte lätt - även om man väger 100+ kilo 
-
#17
hm.. det är inte så lätt även om allt är okej,
tycker norton 750cc är den värsta att kicka
igång ,jobbigare än HD 1200cc..
hej igen.. var hemma och hälsade på en
vedbodtrimmare i linghem, vi pratade om
detta problem. norton sade han direkt, jo min
norton vara samma problem ,skulle besikta den
och såg ingen olja i oljetanken slog i en
liter ,kom fram till besikningen ,hojen
var kladdig med olja bak, skor, byxor med
oljestänk, blev mer än galen.. läste sedan
att oljan rinner ner i motorn när den står
länge..hm, nåväl vi diskuterade problemet
och kom fram till att sätta det en kran
med ett hål på mini 8 mm, när den är stängd
så får kranen styra en microbrytare,
när kranen är stängd så går det inte att
starta motorn, detta är en 1 cyl med brytare
måste kunna gå att fixa till men är osäker.
Bra idé med dödarknappen!
Hade detta problem med min BSA A10 och detta försvann efter jag monterat en oljepump från SRM som även har större kapacitet än original oljepumpen
https://www.shop.srmclassicbikes.com/product-category/oil-pumps-and-gears
hej jim . man ska kunna få det att fungera
också det kommer att se lite märkligt ut,
vad är det där kommer nog många att fråga,
men det gör inget tycker om att diskutera...
Hej Göran! Jag körde i flera år med en glödlampa nere vid generatorn på min Royal Enfield. Laddningsreläet hade gått på långlunch så en lampa mellan "D+" och "F" fick tillfälligt göra jobbet. Det var däremot många som undrade varför jag hade en lysande lampa nere vid motorn
ser bra ut i mörkret när motorn är upplyst..
har nyss varit och hämtat en microbrytare
i vikingstad, snöstorm, glashalt på vissa
ställen, tur att vintern är långt gången.,,
Hur fungerar denna motors oljesystem ?
Är det 2 pumpar, en till att smörja och en till att hålla sumpen torr ?
I så fall borde det väl gå att ha utloppsröret ifrån "sumppumpen" mynande i överkant på oljetanken eller vad har jag missuppfattat ?
4 små kugghjul, 2 st som pumpar till
smörjställen, 2 st som pumpar upp till
oljetanken, problemet är att när hojen
inte används droppar oljan igenom dom
2 kugghjulen som trycker upp
oljan till smörjställena ,vevhuset fylls
snart av oljan som ska vara i tanken, och
då fyller den omedvetna på olja och startar,
och då blir det inte roligt..
Hej Mats! Jo, det stämmer.Det är två oljepumpar. Matarpumpen som tar olja från oljetankens botten och returpumpen som har sitt utlopp i oljetankens övre regioner - precis som du misstänkte.
Returpumpen har högre kapacitet än matarpumpen vilket leder till att vevhuset hålls fritt från olja. Det som kan skrämma folk är att utloppet i oljetanken, som är synligt om man skruvar av locket, trycker ur sig oljeskum efter en stund. Detta kan tolkas som att det inte kommer fram någon olja, men är helt normalt eftersom returpumpen kan suga ur mer olja än vad matarpumpen förmår att ge.
Ojoj!
Jag har inte haft några problem med detta på Traja Tiger 110 från 1954. Ett halvår gottoväl kan den stå över vintern för att inte köra i vägsalt och det har inte varit varit problem med vare sig trög start eller dålig bensin. Står i garage som håller plus 10 grader eller mer.
Jag kör motorn med rak SAE 50 - den gamla hederliga Quaker State som numera inte är amerikansk utan Schweitzisk - Midland Oil. Min bilverkstad som servar min min bil använder Midland så jag kan köpa en låda med 12 enlitersflaskor via verkstaden och får den till deras inköpspris plus moms.
MVH / Ingvar, i ett snöigt Borås
Är det kugghjulpump på en traja, på min
var det inte det, det var en bonneville 1971.
vad är det som gör att returen ska pumpa
mera, har mätt kugghjulen på min nsu 250
och dom är exakt lika stora och breda,
var tvungen att titta på reservmotorn
och kolla..
Trajan har en kolvpump.
viss är det kolvpump, styrs av bakre kamdrev
om jag minns rätt, fanns något som hette morgo oljepump när vi höll på som värst, men orginal
fick duga, tur kanske..
Hej!
Har aldrig haft det problemet på min Honda CB 750 (1969)...
Wet sumping är relativt vanligt på många engelska hojar. Det var nog inget större problem när de var nya, men vissa oljepumpar höll inte tätt bakvägen när de avverkat ett antal mil..

Ett "quick-fix" är att man drar runt motorn så att kolvarna står i topp innan avställningen. Då hamnar oljehålen i vevtapparna högt så att nivåskillnaden mellan oljan och vevtapparna blir som minst vilket ger mindre fallhöjd och mindre läckage.
Att kicka igång en Norton 850 med vevhuset fullt av SAE 50 är inte lätt - även om man väger 100+ kilo
hm.. det är inte så lätt även om allt är okej,
tycker norton 750cc är den värsta att kicka
igång ,jobbigare än HD 1200cc..