Hur hindrar man oljan från att rinna ner i vevhuset på motorcykeln?

På motorcyklar med torrsumpssmörjning vill oljan i oljetanken gärna rinna ner i vevhuset över tid. Detta med hjälp av farbror Newtons gravitation. Kör man rgeelbundet så hinner det inte rinna ner så mycket eftersom dessa motorer har en returpump som ska tömma vevhuset under drift. Men om matarpumpen är sliten och har stora spel kan sipprandet gå fort så att motorn blir svår att kicka runt trots att man kör hyfsat ofta.

Hur hindrar man oljan från att rinna ner i vevhuset på motorcykeln?

Publicerad

Fråga: Finns det ett bra tips hur man får oljan att stanna kvar uppe i oljetanken på motorcykeln när man inte kör en 8 – 10 dagar, gäller hoj med oljetank och kugghjulspump. Det går att sätta dit kran som man öppnar när man ska köra men ganska vanskligt, har någon kommit på något klokt?

Göran Andersson

 

Svar: Det är vanligt att oljan i oljetanken över tid rinner förbi oljepumpen och hamnar i vevhuset på motorcyklar med torrsumpssmörjning. Detta kallas på engelska för "Wet sumping" och kan bli ett problem om tillräckligt stor mängd olja hamnat i vevhuset. Vevaxeln ligger då i ett oljebad och det kan bli väldigt svårt att starta motorn eftersom oljan bromsar vevaxeln rejält.

Detta sker på grund av att oljetanken sitter högre än vevhuset i kombination med att alla oljepumpar har ett visst spel mellan dreven/kolv och cylinder. Det finns tre sätt (minst) att komma runt det här problemet. Den enklaste lösningen är att regelbundet starta motorn och titta ner i oljetanken där man kan se utloppet från returpumpen. När det slutat rinna olja och det bara kommer oljeskum är vevhuset evakuerat.

Men det är inte alltid motorcykeln står så, exempelvis under vintern, att man kan starta upp den en gång i månaden. Lösningen då är att stoppa oljeflödet ner till motorn. Om man litar på sitt minne till 100 procent kan man sätta en avstängningskran på oljeledningen från matarpumpen. Kranen stänger man när motorcykeln ska stå stilla en längre tid. MEN… Glömmer man att slå på kranen när man sen ska köra så får man en motorrenovering på halsen.

Det finns särskilda backventiler som man kan montera i ledningen till matarpumpen som öppnas när denna börjar suga och som stängs av en klen fjäder när motorn stannat. Det är helt enkelt en kula och en fjäder som gör jobbet. Men det är viktigt att fjädern bara är så pass stark att den bara stänger kulan. men inte mer. En pump, oavsett modell, har alltid svårare att suga än att trycka så backventilen får inta bjuda på något större motstånd – då är det återigen risk för att man åker på en omfattande motorrenovering.

Jim Lundberg

On
Off

17 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kärvande växelförare i JB 150 cc

2 kommentarer

Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206