Köra tvåtaktare utan kolvbultsbussning i brons?

Fråga: Har funderat på om det går att köra utan bronsbussning i en 2-taktare. Har nyligen satt dit en specialcylinder på JB 128-motor, kolvbult 15 mm när man pressar bort bussningen och lite puts så passar en 15 mm kolvbult perfekt.

Den glider perfekt med lite olja, motorn ska köras på 4 procent olja i bensinen, har någon provat, jag tror det går, men är osäker har aldrig provat detta. Bulten är dock ganska stor.

Göran Andersson

 

Svar: Nja, stål mot stål känns inte så bra – och dessutom i en tvåtaktare med den tunna oljefilm som bildas av den bensinutspädda oljan. Vissa fyrtaktsmotorer har kolvbulten lagrade direkt i godset på vevstaken, men då är det aluminiumstakar det handlar om och aluminium är ju en typ av lagermetall.

Eftersom kolvbultslagringen är en av de mest belastade i en motor så tror jag att det hårda ytorna kommer att skada varann. Men det finns en variant och det är att montera kolvbulten stumt i vevstaken så den enbart lagras i kolven – något som Ford testat på sina bilmotorer.

Jim Lundberg

Rulla till toppen