Köra tvåtaktare utan kolvbultsbussning i brons?
Publicerad 2021-01-11 17:03
Fråga: Har funderat på om det går att köra utan bronsbussning i en 2-taktare. Har nyligen satt dit en specialcylinder på JB 128-motor, kolvbult 15 mm när man pressar bort bussningen och lite puts så passar en 15 mm kolvbult perfekt.
Den glider perfekt med lite olja, motorn ska köras på 4 procent olja i bensinen, har någon provat, jag tror det går, men är osäker har aldrig provat detta. Bulten är dock ganska stor.
Göran Andersson
Svar: Nja, stål mot stål känns inte så bra – och dessutom i en tvåtaktare med den tunna oljefilm som bildas av den bensinutspädda oljan. Vissa fyrtaktsmotorer har kolvbulten lagrade direkt i godset på vevstaken, men då är det aluminiumstakar det handlar om och aluminium är ju en typ av lagermetall.
Eftersom kolvbultslagringen är en av de mest belastade i en motor så tror jag att det hårda ytorna kommer att skada varann. Men det finns en variant och det är att montera kolvbulten stumt i vevstaken så den enbart lagras i kolven – något som Ford testat på sina bilmotorer.
Jim Lundberg
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
har inte så mycket att välja på, bara att
prova, har inte plats för bussning,
blir inte så många mil, men måste prova,
får ta bort cylindern i höst, så lär det
syns direkt, sedan vet man..hm
-
#2
Testa med att limma bulten i vevstaken genom oljehålet. Men se till att det finns olja mellan kolv och bult så att inte dessa limmas ihop.
-
#3
Hondas tvåcylindriga cb125 k1,2,3,4,5 har kolvbulten lagrad direkt i vevstaken av stål och dom varvar 12000 så nog verkar det fungera vare sig kolvbult eller vevstake verkar ta skada av det och den sitter med lika lös passning som dom med bronsbussning
-
#4
har ingen lust att plocka isär eländet,
yamaha sr 500 har vevstake av stål, kolvbult
direktlagrad, även baotian 50cc är så
jomen visst, skillnad på 4 takt kontra 2 takt
nu skall testas ,blir intressant..
-
#5
CB:n är en fyrtaktare så där finns det mängder av outspädd olja, men Göran testar så gärna 
-
#6
skälvklart.. men test resultatet lär dröja,
men blir det dåligt resultat så gör det inget,
bara bygga om jb till fyrtaktare och tryck-
smord kolvbult, hur lätt som helst..
-
#7
cb 125an har inte ens en trycksmord kolvbult, den smörjs genom ett hål som vilken bronsbussning som helst
-
#8
det kommer mera ren olja till kolvbulten
på en 4-takt, men å andra sidan så trycks det
in 4 procentig olja- bensin från vevhuskompet
på en 2-taktare det enda är att prova, på
en vanlig moped med 12 mm kolvbult kan det
bli tufft, men nu har jag en 15 bult
och 48 mm kolv då blir det lite skillnad,
tror inte man behöver åka mil för att se om
det fungerar, är allt blankt och fint efter
20 mil så bör det fungera.
-
#9
ett alternativ kan vara att brotscha upp hålet i vevstaken och pressa i en bronsbussning ?
-
#10
finns inte material för bussning, det har
redan varit en bussning, annars vore det inga
problem at fixa en.
-
#11
Göran! Slipa ner kolvbulten på mitten så kan du sätta dit en bussn... hrm... joråsåatt...
-
#12
skulle bara en politiker göra, annars ingen kommentar,jo..svarva en kolvbult i lagerbrons
bara för att testa,, dags att lägga sig egen,
var lite törstig..
-
#13
Är lite inne på Jim´s förslag.
Svarva en kolvbult med mindre diameter och pressa i den i en hylsa av lagerbrons..
"Inverterad" kkolvbultslagring...
Tänker jag fel eller skulle det kunna fungera?
-
#14
ska göra som jag tänkt, kan fungera,
håller på med andra saker som tar tid..
har inte så mycket att välja på, bara att
prova, har inte plats för bussning,
blir inte så många mil, men måste prova,
får ta bort cylindern i höst, så lär det
syns direkt, sedan vet man..hm
Testa med att limma bulten i vevstaken genom oljehålet. Men se till att det finns olja mellan kolv och bult så att inte dessa limmas ihop.
Hondas tvåcylindriga cb125 k1,2,3,4,5 har kolvbulten lagrad direkt i vevstaken av stål och dom varvar 12000 så nog verkar det fungera vare sig kolvbult eller vevstake verkar ta skada av det och den sitter med lika lös passning som dom med bronsbussning
har ingen lust att plocka isär eländet,
yamaha sr 500 har vevstake av stål, kolvbult
direktlagrad, även baotian 50cc är så
jomen visst, skillnad på 4 takt kontra 2 takt
nu skall testas ,blir intressant..
CB:n är en fyrtaktare så där finns det mängder av outspädd olja, men Göran testar så gärna
skälvklart.. men test resultatet lär dröja,
men blir det dåligt resultat så gör det inget,
bara bygga om jb till fyrtaktare och tryck-
smord kolvbult, hur lätt som helst..
cb 125an har inte ens en trycksmord kolvbult, den smörjs genom ett hål som vilken bronsbussning som helst
det kommer mera ren olja till kolvbulten
på en 4-takt, men å andra sidan så trycks det
in 4 procentig olja- bensin från vevhuskompet
på en 2-taktare det enda är att prova, på
en vanlig moped med 12 mm kolvbult kan det
bli tufft, men nu har jag en 15 bult
och 48 mm kolv då blir det lite skillnad,
tror inte man behöver åka mil för att se om
det fungerar, är allt blankt och fint efter
20 mil så bör det fungera.
ett alternativ kan vara att brotscha upp hålet i vevstaken och pressa i en bronsbussning ?
finns inte material för bussning, det har
redan varit en bussning, annars vore det inga
problem at fixa en.
Göran! Slipa ner kolvbulten på mitten så kan du sätta dit en bussn... hrm... joråsåatt...
skulle bara en politiker göra, annars ingen kommentar,jo..svarva en kolvbult i lagerbrons
bara för att testa,, dags att lägga sig egen,
var lite törstig..
Är lite inne på Jim´s förslag.
Svarva en kolvbult med mindre diameter och pressa i den i en hylsa av lagerbrons..
"Inverterad" kkolvbultslagring...
Tänker jag fel eller skulle det kunna fungera?
ska göra som jag tänkt, kan fungera,
håller på med andra saker som tar tid..