Köra tvåtaktare utan kolvbultsbussning i brons?

Köra tvåtaktare utan kolvbultsbussning i brons?

Publicerad

Fråga: Har funderat på om det går att köra utan bronsbussning i en 2-taktare. Har nyligen satt dit en specialcylinder på JB 128-motor, kolvbult 15 mm när man pressar bort bussningen och lite puts så passar en 15 mm kolvbult perfekt.

Den glider perfekt med lite olja, motorn ska köras på 4 procent olja i bensinen, har någon provat, jag tror det går, men är osäker har aldrig provat detta. Bulten är dock ganska stor.

Göran Andersson

 

Svar: Nja, stål mot stål känns inte så bra – och dessutom i en tvåtaktare med den tunna oljefilm som bildas av den bensinutspädda oljan. Vissa fyrtaktsmotorer har kolvbulten lagrade direkt i godset på vevstaken, men då är det aluminiumstakar det handlar om och aluminium är ju en typ av lagermetall.

Eftersom kolvbultslagringen är en av de mest belastade i en motor så tror jag att det hårda ytorna kommer att skada varann. Men det finns en variant och det är att montera kolvbulten stumt i vevstaken så den enbart lagras i kolven – något som Ford testat på sina bilmotorer.

Jim Lundberg

On
Off

14 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kärvande växelförare i JB 150 cc

2 kommentarer

Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206