Kan spänningsdubblaren driva en 12-volts LED-lampa på mopeder?

En spänningsdubblare är en enkel krets som höjer en växelspänning till likspänning med dubbla värdet. Ansluter man den till en moped eller mc med 6 volt växelspänning så får man ut 12 likspänning och då kan man helt plötsligt driva en massa modern elektronik. Du kan till exempel ladda mobiltelefonen med en Puch Dakota eller en Husqvarna Silverpil!

Kan spänningsdubblaren driva en 12-volts LED-lampa på mopeder?

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Hur mycket kan man belasta spänningsdubbleraren till 12 V som beskrevs i senaste numret av tidningen? Jag vill använda en LED BA20d lampa med hel/halvljus som lyser mycket bättre än glödtrådslampan. LED lampan drar 0,75 A vid helljus och 0,5 A vid halvljus.

Ulf Rosen

 

Svar: Nu ligger du steget före mig! Jag ska snart testa hur spänningsdubblaren (byggbeskrivning i Classic Motor nr 2/2021 – finns i butikerna sen 14/1) kan användas till annat än bara att ladda mobiltelefonen med en moped som kraftkälla som jag gör i tidningen.

Men om det handlar om ynka 0,75 A som mest bör spänningsdubblaren klara av detta. Jag har inte mätt upp hur mycket ström min mobilladdare vill ha, men man ser att lyset blir markant svagare på min moped när jag ansluter mobilen, och en killgissning från mig är att laddaren drar någon ampere.

Spänningsdubblaren ger i stort sett så mycket (Watt) som strömkällan (mopeden) kan ge och belysningsspolen på äldre mopeder brukar kunna ge 2,5 – 3 ampere. Fast dubblar man spänningen (volt) så halveras strömmen (Ampere) vilket teoretiskt bör resultera i 1,25 – 1,5 ampere vid 12 volt och det räcker ju med god marginal till din LED-lampa.

Men ska man driva en befintlig lampa på en moped eller motorcykel så måste man lyfta jordanslutningen på antingen belysningsspolen eller på lamporna. Man får då lossa spolens jordanslutning på stommen och även ansluta den änden av spolen till dubblaren - eller göra samma sak vid lamphållaren så att sockeln inte är jordad. Spänningsdubblaren som beskrivits går att hotta upp genom att byta ut kondensatorerna C1 och C2 till större sådana, alltså mer än 470 µF, om den behövs.

Jim Lundberg

Vår spänningsdubblare åkte ner i en gammal snusdosa av plast där även mobilladdaren integrerats. Sen kan man välja om man ska göra en fast montering på tvåhjulingen eller bara ha den i fickan och ansluta den på fler tvåhjulingar.

On
Off

9 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206