En spänningsdubblare är en enkel krets som höjer en växelspänning till likspänning med dubbla värdet. Ansluter man den till en moped eller mc med 6 volt växelspänning så får man ut 12 likspänning och då kan man helt plötsligt driva en massa modern elektronik. Du kan till exempel ladda mobiltelefonen med en Puch Dakota eller en Husqvarna Silverpil!
Kan spänningsdubblaren driva en 12-volts LED-lampa på mopeder?
Publicerad 2021-01-15 10:01
Fråga: Hej Jim. Hur mycket kan man belasta spänningsdubbleraren till 12 V som beskrevs i senaste numret av tidningen? Jag vill använda en LED BA20d lampa med hel/halvljus som lyser mycket bättre än glödtrådslampan. LED lampan drar 0,75 A vid helljus och 0,5 A vid halvljus.
Ulf Rosen
Svar: Nu ligger du steget före mig! Jag ska snart testa hur spänningsdubblaren (byggbeskrivning i Classic Motor nr 2/2021 – finns i butikerna sen 14/1) kan användas till annat än bara att ladda mobiltelefonen med en moped som kraftkälla som jag gör i tidningen.
Men om det handlar om ynka 0,75 A som mest bör spänningsdubblaren klara av detta. Jag har inte mätt upp hur mycket ström min mobilladdare vill ha, men man ser att lyset blir markant svagare på min moped när jag ansluter mobilen, och en killgissning från mig är att laddaren drar någon ampere.
Spänningsdubblaren ger i stort sett så mycket (Watt) som strömkällan (mopeden) kan ge och belysningsspolen på äldre mopeder brukar kunna ge 2,5 – 3 ampere. Fast dubblar man spänningen (volt) så halveras strömmen (Ampere) vilket teoretiskt bör resultera i 1,25 – 1,5 ampere vid 12 volt och det räcker ju med god marginal till din LED-lampa.
Men ska man driva en befintlig lampa på en moped eller motorcykel så måste man lyfta jordanslutningen på antingen belysningsspolen eller på lamporna. Man får då lossa spolens jordanslutning på stommen och även ansluta den änden av spolen till dubblaren - eller göra samma sak vid lamphållaren så att sockeln inte är jordad. Spänningsdubblaren som beskrivits går att hotta upp genom att byta ut kondensatorerna C1 och C2 till större sådana, alltså mer än 470 µF, om den behövs.
Jim Lundberg

Vår spänningsdubblare åkte ner i en gammal snusdosa av plast där även mobilladdaren integrerats. Sen kan man välja om man ska göra en fast montering på tvåhjulingen eller bara ha den i fickan och ansluta den på fler tvåhjulingar.
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Hej!
Ja frågan är intressant på många vis eftersom det sedan i våras inte gått att köpa de fina 6 Volts LED med olika socklar från Förenade Kungadömet p g a deras stränga lockdown. Jag har LED (vilket givetvis inte är helt legalt att köra med i trafiken) i strålkastarna på två av mina veteran-MC. Här är det förvisso Likströmsystem så svårigheten att dubbla spänningen överstiger svårigheten att köpa lampor för 6 Volt.
Det problem jag ser med spänningsdubbling på det föreslagna klassiska sättet är valet av kondensatorer. Det kommer att gå rätt mycket ström genom dessa och det brukar inte små standard elektrolytkondingar tåla så värst länge. Å andra sidan tror jag inte att belysningsspolarna klarar att ge den höga ström som behövs eftersom det endast är "toppen resp. botten" av sinuskurvan som fyller på med ström till kondensatorerna.
Jag avvaktar med största intresse för att se hur detta gått. Hade jag inte varit så lat kunde jag ju testa själv. Men det är ju entusiasterna som driver utvecklingen framåt.
Visste du förresten att svänghjulsmagneten och dess tändsystem är utvecklat av brittiska Williers på 1920-talet? Detta kan man läsa om i senaste numret av RC (Real Classic).
Vinterhälsningar från Ingvar, Borås
-
#2
Hej Ingvar. Jo, det är ju C1 och C2 som får dra det tunga lasset och agera "batterier" i kretsen. Det som är lite roligt är att de komponenter du ser på bilderna har legat i min skrotlåda sedan 80-talet.
Men belysningsspolen ger blygsamma effekter och frekvensen från mopeden är ju relativt hög jämfört med de 50 Hz vi har i vägguttaget. En moppe med fyrpoligt svänghjul levererar runt 200 Hz vid marchfart så lytarna "tankas" väldigt regelbundet vilket ger mindre svackor i spänningen som i sin tur bör ge lägre strömpeakar i varje laddningsögonblick.
Jo, Villiers var nog de som uppfann svänghjulsmagneten, men det var faktiskt Stensholms Fabrik (Stefa) som lyckades få en svänghjulsmagnet att fungera bra ihop med belysningsspolar - något som Bosch tog fasta på. Det lär ha varit någon form av "byteshandel" mellan Bosch och Stefa med olika konstruktioner och standarder en gång i tiden.
Ursprungligen fanns det problem med svänghjulsmagneter för att belysningsspolarna störde magnetflödet för tändspolen så att det optimala värdet för fältbrytningsavståndet förändrades när belysningsspolarna började lämna ström. Man fick misständningar när man slog på lyset. Fast jag har inte lyckats klura ut vad Stefa gjorde. 
-
#3
Hej igen! Ja det vore spännande att se om detta fungerar. Man får förstås dra en extra sladd om man även vill ha baklyset på 12 V eftersom spänningsdubblaren har "mittnolla".
Betr. Williers första fungerande svänghjulsmagnet så var det ett 8" mässingsvänghjul som man senare såg att man kunde minska till 7 tum. Magneterna på den tiden var väl antagligen inget vidare bra så det gällde att det skulle vara hög hastighet för att få maximal effekt...
Jag han ju nämna att jag har "LEDiserat" min Novolette 3311 årsmod 1953. Strålkastaren ger knappast vettigt ljus men som varselljus blev det väldigt bra. Och riktigt stilvidrigt...
Idag är det 8 minus ute - gott att sitta inomhus... / Ingvar
-
#4
Hur gör ni med spolarna dom är ju kopplade till chassit? Lindar ni om så ni får två trådar ut från spolarna? Följer detta med spänning.. 
-
#5
Tror inte att det görs något åt spolarna, man tar väl en sladd till chassiet och en till sladden som går ut från ljusspolen.
Att använda en snusdosa att bygga in i måste ju vara pris-värt 
-
#6
Hej Zlim! Man kopplar precis som Uffe är inne på - En kabel till belysningsspolen och en till ramen. Sen får man se till att mobilen (av plast!) inte kommer mot ramen vilket är lite spänn-ande 
-
#7
Hej Uffe och Jim Okey. Att snusdosan fungerar och är suverän att ladda mobilen, är jag med på. Men jag tänkte mer på dem som fick ide om att koppla belysningen till led lampor (som står i frågan) då måste all belysning isoleras från chassit vilket kan vara svårt. Men kan man isolera spolarna från chassit så kan man säkert få bra belysning.
-
#8
Hej igen! Jo, det stämmer - antingen får man lyfta jorden på belysningsspolen eller så får man göra samma sak med lamporna. Jag lägger till det för tydlighetens skull i svaret.
-
#9
Borde vara enklare att lyfta jorden på spolen och jorda minus på likströmssidan
Hej!
Ja frågan är intressant på många vis eftersom det sedan i våras inte gått att köpa de fina 6 Volts LED med olika socklar från Förenade Kungadömet p g a deras stränga lockdown. Jag har LED (vilket givetvis inte är helt legalt att köra med i trafiken) i strålkastarna på två av mina veteran-MC. Här är det förvisso Likströmsystem så svårigheten att dubbla spänningen överstiger svårigheten att köpa lampor för 6 Volt.
Det problem jag ser med spänningsdubbling på det föreslagna klassiska sättet är valet av kondensatorer. Det kommer att gå rätt mycket ström genom dessa och det brukar inte små standard elektrolytkondingar tåla så värst länge. Å andra sidan tror jag inte att belysningsspolarna klarar att ge den höga ström som behövs eftersom det endast är "toppen resp. botten" av sinuskurvan som fyller på med ström till kondensatorerna.
Jag avvaktar med största intresse för att se hur detta gått. Hade jag inte varit så lat kunde jag ju testa själv. Men det är ju entusiasterna som driver utvecklingen framåt.
Visste du förresten att svänghjulsmagneten och dess tändsystem är utvecklat av brittiska Williers på 1920-talet? Detta kan man läsa om i senaste numret av RC (Real Classic).
Vinterhälsningar från Ingvar, Borås
Hej Ingvar. Jo, det är ju C1 och C2 som får dra det tunga lasset och agera "batterier" i kretsen. Det som är lite roligt är att de komponenter du ser på bilderna har legat i min skrotlåda sedan 80-talet.

Men belysningsspolen ger blygsamma effekter och frekvensen från mopeden är ju relativt hög jämfört med de 50 Hz vi har i vägguttaget. En moppe med fyrpoligt svänghjul levererar runt 200 Hz vid marchfart så lytarna "tankas" väldigt regelbundet vilket ger mindre svackor i spänningen som i sin tur bör ge lägre strömpeakar i varje laddningsögonblick.
Jo, Villiers var nog de som uppfann svänghjulsmagneten, men det var faktiskt Stensholms Fabrik (Stefa) som lyckades få en svänghjulsmagnet att fungera bra ihop med belysningsspolar - något som Bosch tog fasta på. Det lär ha varit någon form av "byteshandel" mellan Bosch och Stefa med olika konstruktioner och standarder en gång i tiden.
Ursprungligen fanns det problem med svänghjulsmagneter för att belysningsspolarna störde magnetflödet för tändspolen så att det optimala värdet för fältbrytningsavståndet förändrades när belysningsspolarna började lämna ström. Man fick misständningar när man slog på lyset. Fast jag har inte lyckats klura ut vad Stefa gjorde.
Hej igen! Ja det vore spännande att se om detta fungerar. Man får förstås dra en extra sladd om man även vill ha baklyset på 12 V eftersom spänningsdubblaren har "mittnolla".
Betr. Williers första fungerande svänghjulsmagnet så var det ett 8" mässingsvänghjul som man senare såg att man kunde minska till 7 tum. Magneterna på den tiden var väl antagligen inget vidare bra så det gällde att det skulle vara hög hastighet för att få maximal effekt...
Jag han ju nämna att jag har "LEDiserat" min Novolette 3311 årsmod 1953. Strålkastaren ger knappast vettigt ljus men som varselljus blev det väldigt bra. Och riktigt stilvidrigt...
Idag är det 8 minus ute - gott att sitta inomhus... / Ingvar
Hur gör ni med spolarna dom är ju kopplade till chassit? Lindar ni om så ni får två trådar ut från spolarna? Följer detta med spänning..
Tror inte att det görs något åt spolarna, man tar väl en sladd till chassiet och en till sladden som går ut från ljusspolen.
Att använda en snusdosa att bygga in i måste ju vara pris-värt
Hej Zlim! Man kopplar precis som Uffe är inne på - En kabel till belysningsspolen och en till ramen. Sen får man se till att mobilen (av plast!) inte kommer mot ramen vilket är lite spänn-ande
Hej Uffe och Jim Okey. Att snusdosan fungerar och är suverän att ladda mobilen, är jag med på. Men jag tänkte mer på dem som fick ide om att koppla belysningen till led lampor (som står i frågan) då måste all belysning isoleras från chassit vilket kan vara svårt. Men kan man isolera spolarna från chassit så kan man säkert få bra belysning.
Hej igen! Jo, det stämmer - antingen får man lyfta jorden på belysningsspolen eller så får man göra samma sak med lamporna. Jag lägger till det för tydlighetens skull i svaret.
Borde vara enklare att lyfta jorden på spolen och jorda minus på likströmssidan