Elproblem på Victoria Vicky 3

Elproblem på Victoria Vicky 3

Publicerad

Fråga: Hej jag har en Victoria Vicky III från 1954. Det sitter en MS 50-motor på den. Min fråga är vad de kablarna från tändkassetten går till? Det sitter två anslutningar på utsidan där det går en gul och en röd kabel till från tändkassetten. Vad går den röda till? Gul går till lyset. Det intressanta är att de två anslutningarna har kontakt med varandra när jag mäter mellan dom. Så ska det väl inte vara?

Tony Fling

 

Svar: Den gula kabeln är för det mesta ström från belysningsspolen. När det gäller den röda kabeln så bör den vara dödarkabeln (vanligtvis svart). Om du kikar in tändsystemet så bör du se den röda kabeln sitta på kondensatorn eller brytarna. Dessa är i sin tur hopkopplade med varandra och med tändspolens primärlindning. När man trycker på dödarknappen jordas den röda kabeln och då även primärlindningen så att gnistan upphör.

När det gäller lågspänningsspolar som dessa i en moped vilka ger cirka 6 volt så har de så låg resistans (motstånd) att det blir som att mäta på en spik eller ståltråd. Det ser ut som att det är full kontakt vilket beror på att de flesta mätinstrument inte riktigt klarar av att mäta så låga resistanser som det gäller här – ofta under 1 Ohm.

Sen är det så att både belysningsspolens och tändspolens lindningar är jordade i ena änden så om man resistansmäter mellan den gula och röda kabeln ser det ut som att det är full kontakt mellan kablarna eftersom spolarna är ihopkopplade på jordsidan (motorblocket) och har extrem låg resistans. Helt normalt med andra ord.

Jim Lundberg

Bägge spolarnas lindningar är jordade i ena änden och om man resistansmäter mellan belysningskabeln och dödarkabeln får man i stort sett full kontakt enligt mätinstrumentet. Något som är helt i sin ordning.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206