Spänna kedjan på MCB Stockholmare

Spänna kedjan på MCB Stockholmare

Publicerad

Fråga: Vad är rätt kedjespänning på en MCB 1279-1289? Var på kedjan mäter man och hur ska mopeden stå vid mätningen?

Tack på förhand!

Återfallare

 

Svar: Kedjepänningen ska generellt vara sådan att man ska kunna röra kedjan uppåt/nedåt totalt 1 till 2 cm på mitten av kedjans fria längd – alltså mitt emellan dreven. Har tvåhjulingen bakfjädring bör man vara två som utför kontrollen då man ska kontrollera spänningen med föraren i sadeln. En kollar alltså kedjan medan den andre tynger ner fjädringen.

Detta förfarande beror på att en baksving utför en cirkulär rörelse vilket betyder att axlarnas avstånd ändras beroende på hur svingen står. Dessutom sammanfaller inte framdrevets centrum med baksvingens lagring. För det mesta så pekar baksvingen lite nedåt i bakkant när ingen sitter i sadeln. Det för med sig att när föraren tynger ner tvåhjulingen så kommer svingen att stå mer parallellt med marken vilket innebär att axlarna åker isär så att kedjan spänns mer.

Är kedjan spänd som en fiolsträng så uppstår onödig belastning på hjullagret, kedjan och lagret till den utgående axeln. Är kedjan slak så kan den hoppa av dreven och skada motorblock och annat på mopeden. Det kan i värsta fall ledan till ett låst bakhjul.

Men det är ett rätt stort spann mellan dessa ytterligheter där det fungerar alldeles utmärkt så man behöver inte kolla särskilt ofta. Det är bara när man montera en ny kedja som det kan behövas en kontroll efter 50 – 100 mil då kedjor sträcker sig mest precis i början.

Jim Lundberg

Kedjans spänning kontrolleras mitt på dess fria längd och ska då att kunna röra totalt 1 till 2 cm uppåt/nedåt.

Om det finns bakfjädring ska föraren (eller någon med ungefär samma vikt) sitta i sadeln och tynga ner fjädringen vid kontroll och justering av kedjan. Detta för att kedjan inte ska bli för spänd när svingen rör sig.

Man justerar därför när någon sitter i sadeln då kedjan är som mest spänd. Det kan även vara bra att rulla tvåhjulingen några decimeter och testa igen då det händer att drev inte är helt koncentriska och även här gäller att justera när kedjan är som mest spänd.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206