Spänna kedjan på MCB Stockholmare
Publicerad 2021-01-18 15:00
Fråga: Vad är rätt kedjespänning på en MCB 1279-1289? Var på kedjan mäter man och hur ska mopeden stå vid mätningen?
Tack på förhand!
Återfallare
Svar: Kedjepänningen ska generellt vara sådan att man ska kunna röra kedjan uppåt/nedåt totalt 1 till 2 cm på mitten av kedjans fria längd – alltså mitt emellan dreven. Har tvåhjulingen bakfjädring bör man vara två som utför kontrollen då man ska kontrollera spänningen med föraren i sadeln. En kollar alltså kedjan medan den andre tynger ner fjädringen.
Detta förfarande beror på att en baksving utför en cirkulär rörelse vilket betyder att axlarnas avstånd ändras beroende på hur svingen står. Dessutom sammanfaller inte framdrevets centrum med baksvingens lagring. För det mesta så pekar baksvingen lite nedåt i bakkant när ingen sitter i sadeln. Det för med sig att när föraren tynger ner tvåhjulingen så kommer svingen att stå mer parallellt med marken vilket innebär att axlarna åker isär så att kedjan spänns mer.
Är kedjan spänd som en fiolsträng så uppstår onödig belastning på hjullagret, kedjan och lagret till den utgående axeln. Är kedjan slak så kan den hoppa av dreven och skada motorblock och annat på mopeden. Det kan i värsta fall ledan till ett låst bakhjul.
Men det är ett rätt stort spann mellan dessa ytterligheter där det fungerar alldeles utmärkt så man behöver inte kolla särskilt ofta. Det är bara när man montera en ny kedja som det kan behövas en kontroll efter 50 – 100 mil då kedjor sträcker sig mest precis i början.
Jim Lundberg

Kedjans spänning kontrolleras mitt på dess fria längd och ska då att kunna röra totalt 1 till 2 cm uppåt/nedåt.

Om det finns bakfjädring ska föraren (eller någon med ungefär samma vikt) sitta i sadeln och tynga ner fjädringen vid kontroll och justering av kedjan. Detta för att kedjan inte ska bli för spänd när svingen rör sig.
Man justerar därför när någon sitter i sadeln då kedjan är som mest spänd. Det kan även vara bra att rulla tvåhjulingen några decimeter och testa igen då det händer att drev inte är helt koncentriska och även här gäller att justera när kedjan är som mest spänd.
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
sätt dit en fjädrande spännare, hur billigt och lätt som helst. har hänt att vissa spänt
kedjan så hårt att axeln gått av, och det var
en 5 vxl sachs , så en fjädrande spännare är
alldrig fel.
-
#2
Vilken typ av spännare är det - var köper man en sådan?
-
#3
rullarna finns hos biltema i olika storlekar
på mc, en bit plattjärn 5-6 mm sätta fast i
rullen, en bricka mellan plattjärn- rulle,
sättes på ett lämpligt ställe, borra hål för
fjäder, sedan sättes fjädern så den drar
rullen mot kedjan, hur lätt som helst,
har sett en del som har så slapp kedja att
den hänger 6-7 cm, inte bra, jo, rullarna
kostar omkring 40 kr, lite dyrt kanske...
sätt dit en fjädrande spännare, hur billigt och lätt som helst. har hänt att vissa spänt
kedjan så hårt att axeln gått av, och det var
en 5 vxl sachs , så en fjädrande spännare är
alldrig fel.
Vilken typ av spännare är det - var köper man en sådan?
rullarna finns hos biltema i olika storlekar
på mc, en bit plattjärn 5-6 mm sätta fast i
rullen, en bricka mellan plattjärn- rulle,
sättes på ett lämpligt ställe, borra hål för
fjäder, sedan sättes fjädern så den drar
rullen mot kedjan, hur lätt som helst,
har sett en del som har så slapp kedja att
den hänger 6-7 cm, inte bra, jo, rullarna
kostar omkring 40 kr, lite dyrt kanske...