Rätt kultryck på dragkroken

Rätt kultryck på dragkroken

Publicerad

Fråga: Min husvagn från 1979 är specad för 80/670 kg det vill säga 80 kilos kultryck. Min nuvarande bil är godkänd för högst 100 kilos kultryck men jag kanske byter till en bil som bara är godkänd för högst 70 kilos kultryck.

Min fråga är vad som händer om jag överskrider tillåtet kultryck på dragkroken?  Jo att bilen känns som om man har lastat bagaget fullt med betongplattor är kanske givet, men hur mycket överlast kan man ha på kulan innan halvljusets nivåreglering blir så jag bländar mötande?

Är detta något som en flygande poliskontroll kommer att avslöja? Polisen får ju upp alla registreringsuppgifter. Hur räknas det att köra med kanske 110 kilos kultryck med en bil som bara är godkänd för 70 kilo.

Ingvar

Svar: Tack för din fråga. Jag vill först nämna att på modernare bilar kan det högsta tillåtna kultrycket vara olika beroende på om det en fast eller om det är en infällbar/demonterbar kula.

I övrigt kan jag bara råda dig att inte överskrida tillåtet kultryck då du utsätter dragkroken och bilen för större belastning än de är konstruerade för, samt att bilens egen nivåreglering av halvljuset inte kommer att räcka till, utan att du bländar mötande trafik. Dessutom kommer vägegenskaperna att påverkas negativt. Risken att hela ekipaget börjar "jazza" omkring på vägen ökar rejält, liksom att egenskaperna för bromssträcka och undanmanövrar försämras.

En polis kan, som du påpekar, snabbt få fram uppgifterna om kultryck på bil respektive husvagn. Hur det räknas att köra med för högt kultryck eller vad en eventuell påföljd i så fall blir, kan jag inte svara på men det kan vara så att du får lämna husvagnen på plats och hämta den med en annan bil. Förmodligen blir det även någon form av straffpåföljd.

Om det skulle hända en olycka får du räkna med att ditt försäkringsbolag kollar fordonen noggrant. Om du har överskridit maximalt kultryck, haft överlast eller liknande, kan du troligen räkna med problem.

Robert Gustavsson

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206