Vilsen bricka i ILO Piano

Fråga: Hej! Jag håller på att renovera en ILO Piano från 1958 och har Stora Tvåtaktsboken till hjälp. Jag tyckte fram tills nyligen att jag tog det lugnt och fint men nu har jag hittat en bricka jag inte vet var den ska vara. Den ser identisk ut med de två stödbrickorna som sitter på ”utsidan” av trampaxelpaketet.

Om jag tolkar de sprängskisser (med förteckningar) jag hittat rätt ska det vara tre sådana stödbrickor. Men jag kan inte förstå var den ska sitta. Med tanke på hur jag lagt delarna på bordet GISSAR jag på att den har suttit mot vänstra blockhalvan.

Andreas

 

Svar: Det är vanligt att brickor och liknade delar klibbar fast i oljefilmen i motorn och sedan ger sig tillkänna när man minst anar det efter att man delat på motorn. Ibland kan man utläsa av slitaget på ytan vad den legat mot innan de kom vilse.

ILO-motorn i Stora Tvåtaktsboken (del 1) är den version som har kick och inte pedaler, men man kan även klura ut var brickor ska sitta på följande vis:

  1. Kolla axialspelet. Med blockhalvorna ihop och packningen på plats mellan dem ska axlarna i den sån här motor ha ett axialspel på ca 0,20 mm. Har man plötsligt en halv millimeter axialspel på en axel och en ”överbliven” bricka på 0,30 mm så är ju chansen stor att det är på den axeln den ska sitta.
  2. Kolla eventuell axiell förskjutning av dreven. När man hittat rätt axel kan nästa bekymmer vara vilken sida av axeln som brickan ska sitta. Här kan man kolla med exempelvis en liten stållinjal som man lägger på sidan av två drev i ingrepp med varandra. Om ena drevet är lite förskjutet relativt det andra så kanske brickan kan ”knuffa” ett av dreven i rätt riktning.
  3. Slitage. Roterande delar får ofta märken från andra delar som de roterat mot. På brickor kan det bildas blanka ringar på sidorna och då från man kolla om någon del (axelfläns, rullar, bussning, drev m.m.) har samma diameter som den blanka ringen på sidan av brickan som kan visa att de ”bott granne” tidigare.

Jim Lundberg

Rulla till toppen