Vilsen bricka i ILO Piano

Vilsen bricka i ILO Piano

Publicerad

Fråga: Hej! Jag håller på att renovera en ILO Piano från 1958 och har Stora Tvåtaktsboken till hjälp. Jag tyckte fram tills nyligen att jag tog det lugnt och fint men nu har jag hittat en bricka jag inte vet var den ska vara. Den ser identisk ut med de två stödbrickorna som sitter på "utsidan" av trampaxelpaketet.

Om jag tolkar de sprängskisser (med förteckningar) jag hittat rätt ska det vara tre sådana stödbrickor. Men jag kan inte förstå var den ska sitta. Med tanke på hur jag lagt delarna på bordet GISSAR jag på att den har suttit mot vänstra blockhalvan.

Andreas

 

Svar: Det är vanligt att brickor och liknade delar klibbar fast i oljefilmen i motorn och sedan ger sig tillkänna när man minst anar det efter att man delat på motorn. Ibland kan man utläsa av slitaget på ytan vad den legat mot innan de kom vilse.

ILO-motorn i Stora Tvåtaktsboken (del 1) är den version som har kick och inte pedaler, men man kan även klura ut var brickor ska sitta på följande vis:

  1. Kolla axialspelet. Med blockhalvorna ihop och packningen på plats mellan dem ska axlarna i den sån här motor ha ett axialspel på ca 0,20 mm. Har man plötsligt en halv millimeter axialspel på en axel och en "överbliven" bricka på 0,30 mm så är ju chansen stor att det är på den axeln den ska sitta.
  2. Kolla eventuell axiell förskjutning av dreven. När man hittat rätt axel kan nästa bekymmer vara vilken sida av axeln som brickan ska sitta. Här kan man kolla med exempelvis en liten stållinjal som man lägger på sidan av två drev i ingrepp med varandra. Om ena drevet är lite förskjutet relativt det andra så kanske brickan kan "knuffa" ett av dreven i rätt riktning.
  3. Slitage. Roterande delar får ofta märken från andra delar som de roterat mot. På brickor kan det bildas blanka ringar på sidorna och då från man kolla om någon del (axelfläns, rullar, bussning, drev m.m.) har samma diameter som den blanka ringen på sidan av brickan som kan visa att de "bott granne" tidigare.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206