Hur mycket kan man borra cylindern till en Aktiv snöskoter?

Om man borrar en cylinder för stort så kan insticket/cylinderkjolen bli tunn och skör.

Hur mycket kan man borra cylindern till en Aktiv snöskoter?

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Hjälper en granne med en Aktiv Snotric snöskoter. Denna har en Sachs SA280 motor och jag undrar om du har kunskap om motorn eller något uppslag på person som kan dessa motorer.

Motorn har 71 mm i borrning men jag hittar bara 73 mm kolvar (till SA290) på svenska internetsidor med skoterdelar.

På dessa sidor står det att 280 måste borras (självklart). Men jag undrar om dessa cylindrar klarar ökningen i borrning utan några risker.

Tackar på förhand.

Mvh/ Mikael Jönsson

 

Svar: Jag har aldrig skruvat med den motorn. Hur mycket man kan borra beror på tjockleken på eventuella foder (eller på cylinderkjolen om hela cylindern är av gjutjärn). I ditt fall ska det bort 1 mm gods varvet runt vilket bör gå då en liten mopedcylinder (38 - 39 mm) går att borra 1 mm - alltså 0,5 mm som ska bort varvet runt.

Borrar man en tvåtaktscylinder mycket så påverkas även överströmningsportarnas öppningstider som då hamnar "längre ner" i loppet. Något som förmodligen inte är så viktigt på en motor som denna.

Någon som vet mer om Mikaels fråga? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206