Om man borrar en cylinder för stort så kan insticket/cylinderkjolen bli tunn och skör.
Hur mycket kan man borra cylindern till en Aktiv snöskoter?
Publicerad 2021-01-22 11:33
Fråga: Hej Jim! Hjälper en granne med en Aktiv Snotric snöskoter. Denna har en Sachs SA280 motor och jag undrar om du har kunskap om motorn eller något uppslag på person som kan dessa motorer.
Motorn har 71 mm i borrning men jag hittar bara 73 mm kolvar (till SA290) på svenska internetsidor med skoterdelar.
På dessa sidor står det att 280 måste borras (självklart). Men jag undrar om dessa cylindrar klarar ökningen i borrning utan några risker.
Tackar på förhand.
Mvh/ Mikael Jönsson
Svar: Jag har aldrig skruvat med den motorn. Hur mycket man kan borra beror på tjockleken på eventuella foder (eller på cylinderkjolen om hela cylindern är av gjutjärn). I ditt fall ska det bort 1 mm gods varvet runt vilket bör gå då en liten mopedcylinder (38 - 39 mm) går att borra 1 mm - alltså 0,5 mm som ska bort varvet runt.
Borrar man en tvåtaktscylinder mycket så påverkas även överströmningsportarnas öppningstider som då hamnar "längre ner" i loppet. Något som förmodligen inte är så viktigt på en motor som denna.
Någon som vet mer om Mikaels fråga? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.
Jim Lundberg
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
mät fodrets ytterdiameter så får du snart
svar.
-
#2
SA280 och SA290 är i princip samma motor. 280cc kom först, sedan borrade de upp den en smula så att det blev en 290cc.
Så svaret är att du utan problem kan borra upp din 280-cylinder till 73mm så att du kan använda kolven som finns tillgänglig hos handlarna.
-
#3
Tack för svar!
mät fodrets ytterdiameter så får du snart
svar.
SA280 och SA290 är i princip samma motor. 280cc kom först, sedan borrade de upp den en smula så att det blev en 290cc.
Så svaret är att du utan problem kan borra upp din 280-cylinder till 73mm så att du kan använda kolven som finns tillgänglig hos handlarna.
Tack för svar!