Luftfilter: byta till torrt

Fråga: På min Ford Taunus 20 M TS har jag en slang från vevhuset som går in i ett rör i luftfilterburken. Idag sitter det ett vått luftfilter som bör vara originallösningen då Ford inte ville ha in oljedimman i pappfiltret. Senare ändrade de så oljan på något vis gick en returväg.
Så mina frågor. Jag vill inte klabba med det våta filtret. Funkar det med pappfilter och tätare byten då jag kör max 300 mil per år? Bör jag ha ett vevhusfilter på slangen?

Om det inte fungerar – hur rengör jag filtret? Blåsa rent från insidan? Hur ska oljan tillföras?

Mvh
Håkan

Svar: Hej Håkan och tack för din fråga. Jag vet inte exakt hur vevhusventilationen ser ut på en 20 M TS. På de tyska Ford V6:or som jag har sett går vevhusventilationen in i luftrenaren innanför filtret, för att filtret inte ska utsättas för eventuell oljedimma. Är det så även på en TS kan du byta från vått till torrt filter utan problem.

Men även vevhusventilationen ansluter på annat sätt än innanför själva filtret tycker jag att du kan byta. Kika på filtret efter en säsong och se hur smutsigt det blivit. Byt vid behov eller kör en säsong till.

Jag tror inte du behöver något vevhusfilter på denna.

Vill du ha strikt original behåller du dit våta filter och tvättar med jämna mellanrum. I ditt fall skulle det säkert räcka med vart tredje eller vart fjärde år.

Tyvärr finns det inga genvägar utan det är tvätta och vaska som gäller. Fotogen, bensin eller liknande används för rengöring. Häll ut vätskan, blås försiktigt rent med tryckluft från förgasarsidan, upprepa tills vätskan se bra ut. Ibland kan det vara gott om ingrodd smuts och då kan låta det snurra i ett hjul eller liknande någon timme (bilden från artikeln rengöring av mopedtankar ger ett tips om hur man kan rigga upp filtret).

När du är nöjd är det dags för motoroljan. Är det en förseglad luftrenare brukar det finnas någon form av markering eller ”nivåplugg” och du kan fylla på från förgasarsidan. Är det ett löst filter lärde jag mig följande knep: fyll en skål med olja, ta filtret och rulla det snabbt runt i skålen, då det räcker med en oljefilm. Skaka av överflödig olja och montera. Klart.

Lycka till med bilen

Robert Gustavsson

Rulla till toppen