Varför ska man kolla abriss innan man ställer in förtändningen?

Abrissmåttet "A" mäts mellan tändspolens polsko och den magnet som precis har passerat. Observera att man kan mäta på två ställen. Mätningen görs precis i det ögonblick som brytarna ska till att att öppna.

Varför ska man kolla abriss innan man ställer in förtändningen?

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Min fråga gäller inställning av tändningen på en ILO Piano. Förfarandet har beskrivits tidigare i denna spalt och i Stora Tvåtaktsboken. Även i STEFAS: egen instruktion. Den korrekta ordningen sägs vara att börja med inställning av brytaravståndet. Därefter kontrollera abrissen som då automatiskt ska vara rätt för att avslutningsvis ställa in förtändningen.

Abrissen anses som viktigast att få rätt vilket är förståeligt eftersom den är avgörande för effekten i gnistan. Hur kan det vara meningsfullt att kontrollera abrissen innan inställningen av förtändningen är utförd? Abrissavståndet måste ju mätas i det ögonblick som gnistan uppstår. Alltså när brytarkontakterna öppnar sig.

Tvåtaktarn

 

Svar: Vi tar det i tur och ordning. Ändrar man på brytaravståndet så ändras tändläget (förtändningen). Av den anledningen ska man alltid börja med att justera brytaravståndet – annars schabblar man bort den inställda förtändningen så fort man rör brytarnas inställning.

Abrissmåttet, även kallat fältbrytningsavståndet, är det mått som avgör styrkan på gnistan – eller om det överhuvudtaget ska bli någon gnista. Abriss styrs av brytaravståndet i ett omvänt förhållande. Ökar man brytaravståndet så minska abriss och omvänt.

Själva abrissmåttet är det avstånd som råder mellan en av tändspolens polskor och den magnet i svänghjulet som precis har passerat i det ögonblick då brytarna precis har öppnat. En svänghjulsmagnet är konstruerad så att rekommenderat brytaravstånd ska ge korrekt abrissmått. Om abriss ska ligga inom 7 – 12 mm (vanligt mått) så ska det hamna inom dessa mått när man ställer brytarna på rekommenderade 0,3 – 0,4 mm (vanligt mått).

På grund av slitage och våldsamma mekaniker kan det bli så att rätt brytaravstånd inte ger rätt abriss. Brytarna slits och kan bli stukade av ovarsamt hanterande. Resultatet blir då att motorn misständer eller vägrar starta trots att brytarna står rätt.

Varför är det då meningsfullt att kolla abriss innan man ställer in förtändningen? Jo, om abriss hamnar fel trots rätt brytaravstånd så är det ingen idé att fortsätta med resten. Motorn kommer att gå illa eller inte starta trots rätt förtändning. Då får man börja med att se varför abriss hamnar fel och för det mesta blir det en tripp till närmsta reservdelsbutik för att köpa nya brytare.

Jim Lundberg

Normalt ska abrissmåttet bli det rätta om man ställer in rekommenderat brytaravstånd, men om brytarna är slitna eller tillstukade så kan det bli fel abriss vid rätt brytaravstånd.

Slitage uppstår vi 1 (brytarklacken) och 2 (brytarkontkterna som bränns av med tiden)

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206