Varför ska man kolla abriss innan man ställer in förtändningen?

Fråga: Hej Jim. Min fråga gäller inställning av tändningen på en ILO Piano. Förfarandet har beskrivits tidigare i denna spalt och i Stora Tvåtaktsboken. Även i STEFAS: egen instruktion. Den korrekta ordningen sägs vara att börja med inställning av brytaravståndet. Därefter kontrollera abrissen som då automatiskt ska vara rätt för att avslutningsvis ställa in förtändningen.

Abrissen anses som viktigast att få rätt vilket är förståeligt eftersom den är avgörande för effekten i gnistan. Hur kan det vara meningsfullt att kontrollera abrissen innan inställningen av förtändningen är utförd? Abrissavståndet måste ju mätas i det ögonblick som gnistan uppstår. Alltså när brytarkontakterna öppnar sig.

Tvåtaktarn

 

Svar: Vi tar det i tur och ordning. Ändrar man på brytaravståndet så ändras tändläget (förtändningen). Av den anledningen ska man alltid börja med att justera brytaravståndet – annars schabblar man bort den inställda förtändningen så fort man rör brytarnas inställning.

Abrissmåttet, även kallat fältbrytningsavståndet, är det mått som avgör styrkan på gnistan – eller om det överhuvudtaget ska bli någon gnista. Abriss styrs av brytaravståndet i ett omvänt förhållande. Ökar man brytaravståndet så minska abriss och omvänt.

Själva abrissmåttet är det avstånd som råder mellan en av tändspolens polskor och den magnet i svänghjulet som precis har passerat i det ögonblick då brytarna precis har öppnat. En svänghjulsmagnet är konstruerad så att rekommenderat brytaravstånd ska ge korrekt abrissmått. Om abriss ska ligga inom 7 – 12 mm (vanligt mått) så ska det hamna inom dessa mått när man ställer brytarna på rekommenderade 0,3 – 0,4 mm (vanligt mått).

På grund av slitage och våldsamma mekaniker kan det bli så att rätt brytaravstånd inte ger rätt abriss. Brytarna slits och kan bli stukade av ovarsamt hanterande. Resultatet blir då att motorn misständer eller vägrar starta trots att brytarna står rätt.

Varför är det då meningsfullt att kolla abriss innan man ställer in förtändningen? Jo, om abriss hamnar fel trots rätt brytaravstånd så är det ingen idé att fortsätta med resten. Motorn kommer att gå illa eller inte starta trots rätt förtändning. Då får man börja med att se varför abriss hamnar fel och för det mesta blir det en tripp till närmsta reservdelsbutik för att köpa nya brytare.

Jim Lundberg

Varför ska man kolla abriss innan man ställer in förtändningen?
Normalt ska abrissmåttet bli det rätta om man ställer in rekommenderat brytaravstånd, men om brytarna är slitna eller tillstukade så kan det bli fel abriss vid rätt brytaravstånd. Slitage uppstår vi 1 (brytarklacken) och 2 (brytarkontkterna som bränns av med tiden)
Rulla till toppen