Injustering av Bing 15 på Husqvarna Flinta

Fråga: Hej, Hur går man tillväga för att justera in en ny Bing 1/15/43 med justerbart munstycke (Kina-kopia) på en Husqvarna Flinta? Vid sidan av det ställbara munstycket finns även en mindre justerskruv – Vad påverkar den? Vad gäller kring trottelnålens läge etc?

Tack på förhand!

Återfallare

 

Svar: Om man ska vara snäll mot motorn så bör man justera det ställbara munstycket så att motorn fyrtaktar när den varvar ur ordentligt på fullgas – exempelvis i en nerförsbacke. Då vet man att motorn inte går för snålt vilket annars ger sämre smörjning samt högre arbetstemperatur. Det är annars frestande att ”bara skruva in munstycket lite till” för att motorn ska varva ännu mer.

Den skruv du åsyftar är nog trottelstoppskruven – eller tomgångsskruv i dagligt tal. Den vrider man tills man fått en låg, men pålitlig tomgång på motorn när man släppt gasen helt. Se samtidigt till att det finns ett par millimeters spel i gasvajern så att inte vajern håller upp trotteln. Tomgången ökar när motorn blir varm så därför ska man justera den när motorn är uppe i arbetstemperatur. Ställer man tomgången vid kall motor kommer varvet att bli för högt när motorn blivit varm.

Trottelnålen arbetar från 1/4 till 3/4 gaspådrag och man brukar grundinställa nålens läge genom att sätta clipset till nålen i andra eller tredje spåret uppifrån. För att testa om man hamnat rätt så kör man på halvgas (då nålen bestämmer blandningen) och om motorn rycker och eventuellt ger förgasarmällar är blandningen för mager och då får man höja nålen.

Om motorn istället ”bluddrar” och fyrtaktar på halvgas är blandningen för fet och då får man sänka nålen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen