Yamaha PW 50 som inte vill varva upp
Publicerad 2021-01-25 14:42
Fråga: Har en Yamaha PW 50 av 1988 års modell. Den orkar inte varva upp ordentligt. Kan det vara reedventilen? Köpte den 1992 till mina barn och nu skall barnbarnen få den.
Lars Berg
Svar: Jag har inte hållit på så mycket med reedventiler, men min (lilla) erfarenhet av dessa är att det är tomgång och lågvarvsegenskaperna som påverkas mest/först när "flapsen" går sönder eller slutar täta.
Jag skulle nog kika på förgasaren om den ger rätt mängd bensin på alla varvtalsregister, samt att kolla i avgasröret så att det inte är igensotat. Det händer att stora sotkakor plötsligt lossnar och täpper till utgångshålen i ljuddämparen.
Kolla även att förtändningen står rätt (har tyvärr inga tekniska data till denna motor).
Jim Lundberg
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
som jim säger är det inte helt ovanligt att sotet kan släppa och täppa igen ljuddämparen, då blir den även ganska tystlåten. skruva loss skruvarna till avgasröret några varv, och provstarta blir den rappare då har du hittat felet annars får du leta vidare
-
#2
Hej !
Lars Berg:
Det finns en Service / ägare manual på Engelska – Tyska – Franska till denna Ladda ner helt gratis en PDF fil
Länk: https://www.manualslib.com/manual/611363/Yamaha-Pw50-N.html
Tänk på att även att du har en 1988 års modell så gjordes väldigt få förändringar på denna utöver att de äldre är röd vita. Och senare blev de blå vita.
Du har en finess på dessa en säkerhet för barn som lägger in en begränsning elektroniskt. Denna förhindrar att man ofrivilligt kan varva upp motorn så att cykeln rusar iväg. Det låter ungefär som att motorn misständer. Varvtalet hålls nere även vid fullgas. Då elektronikens Control unit begränsar i detta läget. Dessutom finns en ställbar mekaniskt gasreglage begränsning på dem.
Här kan du se uppgifter på förgasare, reedventiler, samt får ett elschema. Kolla alla kablar som går till CDI och Control unit. Råttor och eller tidens tand kan ha påverkat kablage. Rengör förgasaren och köp Ny bensin. Då bensin är färskvara.
// Bengt
-
#3
gammal bensin borde väl inte påverka motorns förmåga att varva upp om den väl startar?
Det är då ingenting jag någonsin märkt av, antingen brukar dom starta eller så tänder den inte ens, då kan man krydda på bensinen med lite ny så brukar det fungera, beträffande strypningen så sitter väl den i avgasröret i form av en bortagbar bricka, samt i gashandtaget i form av en justerbar stoppskruv, hur som helst så är ingen av strypningarna något som ändra sig själv, utan den borde gå lika bra nu som när den ställdes undan om ingen har varit där och pillat.
-
#4
Hej !
Frasse 1:
Dagens bensin är färskvara, om man inte väljer att köra på så kallad alkylat miljöbränsle typ Aspen 2-T som enligt tillverkaren ska ha god lagringsbeständighet
Hade en gång en Ciao som krävde choke för att överhuvud taget dra mopeden framåt på ca 2 år gammal bensin. Den orkade knappt göra ca 25 - 30 km/h, och var dessutom svag. Motorn betedde sig ungefär som om man har för litet munstycke När den väl fick ny bensin gick den som ett skott nåja ca 45 km/h efter tankning. Så vi kan ha olika erfarenheter av detta. Annat var det förr på 70-talet, då funkade mopeden bra även på flera år gammal bensin. Har PW:n stått obrukad sedan 1992 så finns det risk att bensinen är gammal, eller i alla fall att förgasaren behöver en översyn och rengöring. Eller har jag fel .... Håller det för mera troligt än att reedventilerna helt plötsligt skulle gå sönder.
// Bengt
-
#5
Hej igen !
Ett annat tänkbart fel som ibland blir på motorer som står stilla i flera år. Kolla nålventilen och sätet i förgasarens flottörhus. Om det inte fungerar så att flottör nivån blir för hög, blir följden att motorn går "fett" så att den inte förmår att varva upp. Det brukar synas genom att motorn ryker mer än vanligt. Sen har vi Jims käpphäst. Med åren kan vevaxeltätningarna torka. oftast blir tomgången orolig och motorn brukar bli svårstartad.
// Bengt
-
#6
God morgon !
Lars Berg:
För att kunna ställa en rätt diagnos i felsökandet skulle man behöva veta lite mer vad du menar med "Den orkar inte varva upp ordentligt"
• Orkar den upp över "stallvarvet" så den går framåt ?
• Bluddrar den och ryker ? DVS får för fet blandning.
• Tappar den ork vid fullgas så den går bättre och orkar mer vid mindre gaspådrag ?
Hittade en användarhandbok på engelska: Länk: https://cdn.yamaha-motor.eu/owner-manuals/Motorcycles/U5PG87E0.PDF
Den går att ladda ner i datorn gratis.
Strömbrytaren jag syftade på som kan krångla bli glapp är den som sitter vid gashandtaget se avsnitt 3-1 på sidan 23 och den har 3 lägen Off / Run / Start. I läget Start är den begränsning inkopplad som jag var inne på tidigare i kommentar # 2. I detta läget kan inte motorn varva upp så att centrifugalkopplingen börjar driva cykeln framåt. DVS motorn kommer ej över "stallvarvet".
Om du kör i läget Run hur beter den sig. Bluddrar den och ryker vid fullgas så att den inte orkar upp i varv pga för fet bränsleblandning kan det vara följande fel:
• För hög flottörnivå.
• Nålventil och eller problem med sätet (flottörventilen).
• Igensatt smutsigt luftfilter.
Går motorn snarare snålt och varvar inte ur pga för mager blandning. Tappar orken på fullgas och tenderar att dö. Orkar snarare mera och går bättre på halv eller kvarts gaspådrag kan följande problem uppstått:
• Igensatt bränslekran och eller bränslefilter.
• För låg flottörnivå.
• Nålventil och eller problem med sätet (flottörventilen).
• Trasigt eller saknar luftfilter.
• Anslutningar förgasare - luftburk / luftfilter har blivit hårda plastiska och tätar dåligt mot förgasaren.
• Otäta anslutningar mellan förgasare och luftburk / luftfilter ger"tjuvluft".
• Torkade hårda otäta vevaxeltätningar. Ger ofta orolig tomgång samt att motorn blir svårstartad.
• Brustna torkade läckande packningar vid Reedventishuset eller cylinderfoten.
Alla dessa fel kan komma när en maskin står en längre tid utan att brukas. Sedan kan det förvärras av gammal bensin vilket jag också var inne på i kommentar # 2.
Visst kan CDI och övrig elektronik också börja krångla. Men detta är ju en yamaha vi pratar om. DE brukar vara pålitliga i det avseendet,
// Bengt
-
#7
Hej igen !
Lars Berg:
Glömde det kanske mest påtagliga om motorn får för mager blandning.
Kolla upp och blås rent förgasaren och i synnerhet munstyckena i ditt fall speciellt huvudmunstycket.
// Bengt
som jim säger är det inte helt ovanligt att sotet kan släppa och täppa igen ljuddämparen, då blir den även ganska tystlåten. skruva loss skruvarna till avgasröret några varv, och provstarta blir den rappare då har du hittat felet annars får du leta vidare
Hej !
Lars Berg:
Det finns en Service / ägare manual på Engelska – Tyska – Franska till denna Ladda ner helt gratis en PDF fil
Länk: https://www.manualslib.com/manual/611363/Yamaha-Pw50-N.html
Tänk på att även att du har en 1988 års modell så gjordes väldigt få förändringar på denna utöver att de äldre är röd vita. Och senare blev de blå vita.
Du har en finess på dessa en säkerhet för barn som lägger in en begränsning elektroniskt. Denna förhindrar att man ofrivilligt kan varva upp motorn så att cykeln rusar iväg. Det låter ungefär som att motorn misständer. Varvtalet hålls nere även vid fullgas. Då elektronikens Control unit begränsar i detta läget. Dessutom finns en ställbar mekaniskt gasreglage begränsning på dem.
Här kan du se uppgifter på förgasare, reedventiler, samt får ett elschema. Kolla alla kablar som går till CDI och Control unit. Råttor och eller tidens tand kan ha påverkat kablage. Rengör förgasaren och köp Ny bensin. Då bensin är färskvara.
// Bengt
gammal bensin borde väl inte påverka motorns förmåga att varva upp om den väl startar?
Det är då ingenting jag någonsin märkt av, antingen brukar dom starta eller så tänder den inte ens, då kan man krydda på bensinen med lite ny så brukar det fungera, beträffande strypningen så sitter väl den i avgasröret i form av en bortagbar bricka, samt i gashandtaget i form av en justerbar stoppskruv, hur som helst så är ingen av strypningarna något som ändra sig själv, utan den borde gå lika bra nu som när den ställdes undan om ingen har varit där och pillat.
Hej !
Frasse 1:
Dagens bensin är färskvara, om man inte väljer att köra på så kallad alkylat miljöbränsle typ Aspen 2-T som enligt tillverkaren ska ha god lagringsbeständighet
Hade en gång en Ciao som krävde choke för att överhuvud taget dra mopeden framåt på ca 2 år gammal bensin. Den orkade knappt göra ca 25 - 30 km/h, och var dessutom svag. Motorn betedde sig ungefär som om man har för litet munstycke När den väl fick ny bensin gick den som ett skott nåja ca 45 km/h efter tankning. Så vi kan ha olika erfarenheter av detta. Annat var det förr på 70-talet, då funkade mopeden bra även på flera år gammal bensin. Har PW:n stått obrukad sedan 1992 så finns det risk att bensinen är gammal, eller i alla fall att förgasaren behöver en översyn och rengöring. Eller har jag fel .... Håller det för mera troligt än att reedventilerna helt plötsligt skulle gå sönder.
// Bengt
Hej igen !
Ett annat tänkbart fel som ibland blir på motorer som står stilla i flera år. Kolla nålventilen och sätet i förgasarens flottörhus. Om det inte fungerar så att flottör nivån blir för hög, blir följden att motorn går "fett" så att den inte förmår att varva upp. Det brukar synas genom att motorn ryker mer än vanligt. Sen har vi Jims käpphäst. Med åren kan vevaxeltätningarna torka. oftast blir tomgången orolig och motorn brukar bli svårstartad.
// Bengt
God morgon !
Lars Berg:
För att kunna ställa en rätt diagnos i felsökandet skulle man behöva veta lite mer vad du menar med "Den orkar inte varva upp ordentligt"
• Orkar den upp över "stallvarvet" så den går framåt ?
• Bluddrar den och ryker ? DVS får för fet blandning.
• Tappar den ork vid fullgas så den går bättre och orkar mer vid mindre gaspådrag ?
Hittade en användarhandbok på engelska: Länk: https://cdn.yamaha-motor.eu/owner-manuals/Motorcycles/U5PG87E0.PDF
Den går att ladda ner i datorn gratis.
Strömbrytaren jag syftade på som kan krångla bli glapp är den som sitter vid gashandtaget se avsnitt 3-1 på sidan 23 och den har 3 lägen Off / Run / Start. I läget Start är den begränsning inkopplad som jag var inne på tidigare i kommentar # 2. I detta läget kan inte motorn varva upp så att centrifugalkopplingen börjar driva cykeln framåt. DVS motorn kommer ej över "stallvarvet".
Om du kör i läget Run hur beter den sig. Bluddrar den och ryker vid fullgas så att den inte orkar upp i varv pga för fet bränsleblandning kan det vara följande fel:
• För hög flottörnivå.
• Nålventil och eller problem med sätet (flottörventilen).
• Igensatt smutsigt luftfilter.
Går motorn snarare snålt och varvar inte ur pga för mager blandning. Tappar orken på fullgas och tenderar att dö. Orkar snarare mera och går bättre på halv eller kvarts gaspådrag kan följande problem uppstått:
• Igensatt bränslekran och eller bränslefilter.
• För låg flottörnivå.
• Nålventil och eller problem med sätet (flottörventilen).
• Trasigt eller saknar luftfilter.
• Anslutningar förgasare - luftburk / luftfilter har blivit hårda plastiska och tätar dåligt mot förgasaren.
• Otäta anslutningar mellan förgasare och luftburk / luftfilter ger"tjuvluft".
• Torkade hårda otäta vevaxeltätningar. Ger ofta orolig tomgång samt att motorn blir svårstartad.
• Brustna torkade läckande packningar vid Reedventishuset eller cylinderfoten.
Alla dessa fel kan komma när en maskin står en längre tid utan att brukas. Sedan kan det förvärras av gammal bensin vilket jag också var inne på i kommentar # 2.
Visst kan CDI och övrig elektronik också börja krångla. Men detta är ju en yamaha vi pratar om. DE brukar vara pålitliga i det avseendet,
// Bengt
Hej igen !
Lars Berg:
Glömde det kanske mest påtagliga om motorn får för mager blandning.
Kolla upp och blås rent förgasaren och i synnerhet munstyckena i ditt fall speciellt huvudmunstycket.
// Bengt