1 kommentar
mekgoran: tror det är kört med marknader i år igen om inget radikalt händer, alla dessa virusvågor som bara vill stegra sig vad är på gång kan man undra..
Fråga: Hej. Jag skickar ut denna fråga till dig Jim och alla andra i detta eminenta forum. Vilket är att föredra när man ska lossa fastrostade eller fastärgade/kärvande skruvförband utan att dra sönder bultskallen? För hand eller försiktigt med slående mutterdragare? Givetvis har man innan försökt smörja och värma så mycket som aktuellt förband tillåter.
Johan
Svar: Värme och vibrationer är oftast den bästa vägen för att undvika runddragna skruvskallar och avdragna skruvar. Skruvarna fastnar för att det bildas oxid (rost är en oxid) mellan skruven och hålet den sitter i. Oxider har lägre täthet än metaller så när metallen oxiderar så fylls spalten mellan skruv och hål tills det nästan är "cementerat".
Man kan dock skaka sönder denna oxid genom att knacka på skruven – dels uppifrån som när man slår i en spik, dels genom att använda en knackande skruvdragare, "mutterpicka", som ger samma massage, fast i en annan riktning.
Värme är också bra. Den får materialet att röra sig på grund av utvidgning vilket också kan mosa oxiden. Dessutom kan man genom att enbart värma detaljen (inte skruven) och då vidgas hålet på grund av att godset utvidgas och då släpper oxiden sitt grepp eftersom avsånd mellan skruv och hål ökar.
En brutalare metod är att värma skruven till närmast rödvärme. Då bränner man upp oxiden så att den tappar sitt grepp, men så hög värme måste användas med omdöme. En härdad skruv (klass 10.9 och 12.9) kommer att förlora sin härdning efter en glödgning och blir därför svagare så den bör hamna i skrotlådan. Sen kan ju själva detaljen skadas av hög värme. Även den kan ju vara härdad. Den kan även slå sig av värmen.
Sen har vi ju alla dessa rostlösningsoljor. Tyvärr kan oxiden vara så hårt packad att oljan inte kan tränga ner i spalten mellan skruv och hål. Ett vanligt scenario är att man dränker skruven med rostlösningsolja som får verka i timmar och dagar. Sen när man (förhoppningsvis) får loss skruven brukar den vara helt torr på den del som suttit i hålet. Oljan har inte trängt in dit den gör nytta.
Men det är aldrig fel att olja in ett rostigt skruvförband. Med lite tur sugs oljan in i spalten och då gör den nytta. Men om man lyckas lossa skruven något halvvarv är rostlösningsolja suverän. Att spreja på olja och samtidigt vrida den lite lösa skruven fram och tillbaka gör så att oljan av rörelserna "pumpas" ner i oxiden så att skruven går lättare att lossa och riken att det hela skär ihop minskar betydligt.
Det finns givetvis fler tricks! Fyll på i kommentarsfältet!
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
1 kommentar
mekgoran: tror det är kört med marknader i år igen om inget radikalt händer, alla dessa virusvågor som bara vill stegra sig vad är på gång kan man undra..
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
jag röstar på värme modell acetylen och syrgas
rostösningsoljor kan fungera om man har några månader på sig.
Jag har skruvat med gamla prylar i hela mitt liv och om det är någonting jag lärt mig så är det att, Enkla snabba smidiga lösningar kombinerat med en dos önsketänkande i stort sett inte fungerar, utan det är våld och skulle inte det hjälpa så prova ännu mera våld, som fungerar.
Om man inte redan nu börjar spraya och blöta upp sommarens mekprojekt.
I avdelningen för önsketänkande ingår även när man måste ta bort trångt sittande bultar, som man inte ens ser utan vet att dom sitter där och endast kan nå om man skarvar ihop alla förlängare och vinlkelknutar man äger.
Ofta går det fortare att börja med att demontera allt som är i vägen så man kommer åt ordentligt
Hej!
Värma med gasollåga ...kyla med vatten eller olja...värma med gasollåga...kyla med vatten eller olja.och hålla på sådär så materialet får ömsom utvidga sig och krympa.
Redan innan jag köpte min Porsche 356 1981 var kofångarens skruvar så fastrostade att dom hade dragits av. Nu 40-50 år senare värmde jag dom röda och hade kunnat skruva bort dom "för hand" om det inte vore för värmen.
En M10 skruv lossade men gick så trögt att jag tog till mutterdragaren. Inte bra för då gick den av. Jag slipade då ett spår i den, värmde den röd och skruvade lätt ur den med en vanlig spårskruvmejsel.
Att värma är, om det är möjligt, enligt min erfarenhet en helt överlägsen metod
det går ibland att kapa -såga bort den sönder -rostade och sätta dit en ny, har gjort detta
många gånger med gott resultat, ska man värma
på en bil är det säkrast att använda värme-
pistol, tar lite tid men säkert, hur många har
eldat upp sin bil när man värmt under bilen
vid läckande bensin ledning, gäller även
motor rum..
Bästa sättet att lossa fastrostade bultar är väl ändå en induktionsvärmare men dom kostar ju några kronor men om man ska lossa många så är den guld värd och besparar måmnga svordommar.
exakt, för dyra, bilfirmor kan nog behöva
en sådan, men privatperson är nog tveksamt,
hur ofta behöver man använda en sådan
som privatperson om man ska vara ärlig..
Värme är verkligen jättebra, det krävs ibland inte ens så mycket värme för att nått som innan satt stenfast ska lossna. Vi höll på med en stationärmotor från ca 1920, och den verkade verkligen hopplös att få isär utan vinkelslip, men efter att ha värmt rejält med gassvetsen och knackat, vridit som bara den så lossnade faktiskt det mesta, och lossnade det inte var det bara att låta det svalna och sedan värma upp och prova igen. Och har man inte gassvets eller så så funkar en handburen gasolbrännare från typ biltema ofta bra med, det är effektivt!
en induktionsvärmare förutsätter väl även att du kommer åt det du ska lossa jag är inte så säker att man alltid har den lyxen.
Om man är lite elektriskt händig kan man bygga en induktionsvärmare för några hundralappar. På ebay finns en 1000 Wattsmodul för ca 2-300 kr. Sök på induction 1000W ZVS så hittar man flera säljare. Jag satte modulen i en värmetålig plastbox med en gammal PC-fläkt som kylning. Spiralerna kan man linda av bromsrör eller GROV koppartråd. Alltihop matas med 24 Volt från två bilbatterier. Det funkar bra, men lite klumpigare än de dyra fabrikstillverkade.