Zündapp som storknar i långa uppförsbackar

1 deciliter bensin på 30 sekunder är ett bra riktvärde för hur flödet ska vara när man öppnar kranen.

Zündapp som storknar i långa uppförsbackar

Publicerad

Fråga: Hej! Har en Zündapp 408 med 258-motorn. Kör man i längre uppförsbackar orkar den bra till en början men innan man kommit upp så får jag trampa. Det känns som den vill dö. Kan den få för lite bensin? När det sen när blir flackt igen går den perfekt som vanligt.

Mvh Sten-Åke

 

Svar: Det skulle kunna bero på att bensinen inte rinner till som den ska. Ta bort bensinslangen och öppna bensinkranen. Om det rinner som det ska bör du kunna fylla ett decilitermått på 30 sekunder eller snabbare. Om det rinner skata från bensintanken kan det vara filtret som sitter i bensinkranen på tankens insida som är igentäppt. Det kan också bero på att tanklockets ventilationshål är igensatt. Det senare är lätt att konstatera – skruva av locket och kolla flödet igen.

Men man kan även tänka sig att det ät tändstiftet som orsakar detta. Vid full gas i en uppförsbacke blir motorn – och tändstiftet – som varmast och då kan det bli sämre gnista. Prova därför med ett annat tändstift och se till att elektrodavståndet är 0,4 mm vilket är lite speciellt för Zündapp. Kolla även att tändningen står rätt (2,9 mm på 258-motorn) och att avgassystemet är fritt från tjocka sotlager.

Jim Lundberg

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tjolöholm den 5 september

1 kommentar

mekgoran: tror det är kört med marknader i år igen om inget radikalt händer, alla dessa virusvågor som bara vill stegra sig vad är på gång kan man undra..

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206