Classic Motors nya projektbil, del 3
2 kommentarer
Jawa 210: Tre hjul?
Fråga: Verkstaden har bytt pinnbultar och muttrar till fälgarna, men de nya muttrarna är "öppna", alltså inte kupolmuttrar, och en del av gängan är nu utsatt för smuts och saltvatten. Borde man inte använt kupolmuttrar? Bör man ha olika muttrar för plåtfälgar och lättmetallfälgar?
Gurra
Svar: Traditionella muttrar är ganska vanligt till fälgar. Smuts och saltvatten brukar sällan vara ett problem utan borstas lätt bort med en stålborste innan muttrarna demonteras. Om man drar på lite fett eller antikärvpasta på den oskyddade delen av pinnbulten fastnar smutsen inte i gängorna och kan lätt torkas bort även efter en säsong. Svaret blir alltså nej på din första fråga, det är inte självklart att de skulle montera kupolmuttrar, såvida du inte som kund redan innan arbetet utfördes, informerade om att du ville ha kupolmuttrar.
På din andra fråga är svaret att du ska ha muttrar som är anpassade för fälgen. Vissa muttrar är anpassade för plåtfälgar, andra muttrar är anpassade för lättmetallfälgar. Det finns även muttrar som passar både plåtfälgar och vissa typer av lättmetallfälgar. Din lokala däckfirma eller bilverkstad bör kunna hjälpa dig med att reda ut till vilken typ av fälg som muttrarna är anpassade till.
Lycka till
Robert Gustavsson
Kom in i diskussionen
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.