Fråga: Hej Jim. Har fått mycket användbara tips ifrån dig. Nu har jag en ny fråga. När man bygger om tändsystemet till ett med utanpåliggande tändspole, och har lindat om den gamla tändspolen till generatorspole. Då finns det väl ingen anledning att mäta fältbrytningsavstånd längre. Då blir det väl mer som en batteritändning? Tänker jag fel?
Lennart
Svar: Man kan lätt tro det eftersom tändspolen har flyttat ut till ramen, men fältbrytningen (abriss*) handlar om att man ska bryta strömmen i primärlindningen (lågspänningslindningen) när strömmen ligger på max för att få kraftigast möjliga gnista på tändstiftet.
Det som bildas i primärlindningen är växelström och den pendlar ju mellan noll och full spänning/ström. Om vi tittar på kurvan så ser vi att maxströmmen inträffar på kurvans toppar – alltså vid 1 (max positiv ström) och vid 8 (maximal negativ ström).
Vill man få den starkaste gnistan ska man tajma brytarna så att de öppnar precis när strömmen ligger på topp (1 eller 8). Skulle brytarna öppna vid exempelvis punkt 2 eller 7 så kanske gnistan blir tillräcklig för att motorn ska gå, men den blir svagare.
Men om brytarna nu skulle öppna närmare nollinjen – alltså när strömmen genom primärlindningen ligger vid 3, 4, 5, eller 6 så kommer den ström som ska trigga sekundärlindningen (högspänningslindningen) bli så svag att gnistan blir för svag för att tända bränslet.
Det är alltså strömmen genom primärlindningen – inte sekundärlindningen – som styrs av fältbrytningsavståndet och när man har en utanpåliggande tändspole har man flyttat ut sekundärlindningen, medan den lindning som generar energin är lågspänningslindningen (kallas generatorlindningen vid utanpåliggande tändspole) som ju är kvar innanför svänghjulet – och där är fältbrytningsavståndet fortfarande avgörande för hur stark gnista man ska få.
Om tändsystemet ska ha ett fältbrytningsavstånd på exempelvis 9 – 12 mm med tändspolen innanför svänghjulet så gäller samma mått även om man flyttat ut tändspolen och bara har en generatorspole kvar innanför svänghjulet.
Jim Lundberg