Justera fältbrytningsavstånd vid utanpåliggande tändspole

Strömmen som genereras i en svänghjulsmagnet pulserar hela tiden mellan "max positiv" (1) till "max negativ (8). Det är på någon av dessa strömtoppar som brytarna ska öppna för att man ska få den starkaste gnistan på tändstiftet.

Justera fältbrytningsavstånd vid utanpåliggande tändspole

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Har fått mycket användbara tips ifrån dig. Nu har jag en ny fråga. När man bygger om tändsystemet till ett med utanpåliggande tändspole, och har lindat om den gamla tändspolen till generatorspole. Då finns det väl ingen anledning att mäta fältbrytningsavstånd längre. Då blir det väl mer som en batteritändning? Tänker jag fel?

Lennart

 

Svar: Man kan lätt tro det eftersom tändspolen har flyttat ut till ramen, men fältbrytningen (abriss*) handlar om att man ska bryta strömmen i primärlindningen (lågspänningslindningen) när strömmen ligger på max för att få kraftigast möjliga gnista på tändstiftet.

Det som bildas i primärlindningen är växelström och den pendlar ju mellan noll och full spänning/ström. Om vi tittar på kurvan så ser vi att maxströmmen inträffar på kurvans toppar – alltså vid 1 (max positiv ström) och vid 8 (maximal negativ ström).

Vill man få den starkaste gnistan ska man tajma brytarna så att de öppnar precis när strömmen ligger på topp (1 eller 8). Skulle brytarna öppna vid exempelvis punkt 2 eller 7 så kanske gnistan blir tillräcklig för att motorn ska gå, men den blir svagare.

Men om brytarna nu skulle öppna närmare nollinjen – alltså när strömmen genom primärlindningen ligger vid 3, 4, 5, eller 6 så kommer den ström som ska trigga sekundärlindningen (högspänningslindningen) bli så svag att gnistan blir för svag för att tända bränslet.

Det är alltså strömmen genom primärlindningen – inte sekundärlindningen – som styrs av fältbrytningsavståndet och när man har en utanpåliggande tändspole har man flyttat ut sekundärlindningen, medan den lindning som generar energin är lågspänningslindningen (kallas generatorlindningen vid utanpåliggande tändspole) som ju är kvar innanför svänghjulet – och där är fältbrytningsavståndet fortfarande avgörande för hur stark gnista man ska få.

Om tändsystemet ska ha ett fältbrytningsavstånd på exempelvis 9 – 12 mm med tändspolen innanför svänghjulet så gäller samma mått även om man flyttat ut tändspolen och bara har en generatorspole kvar innanför svänghjulet.

Jim Lundberg

Vad är då fältbrytningsavstånd? I magnetismens värld får man inte ut maxeffekten när svänghjulets magneter står mitt för spolens polskor, utan när magneterna har passerat dessa en viss sträcka och detta avstånd ("A" på bilden) kallas då fältbrytningsavstånd för det är då strömmen ligger på topp och magnetfältet är på väg att hoppa över (bryta) till nästa magnetpar och börja om från noll igen.

Som synes kan man mäta avståndet på två ställen och detta görs precis när brytarna ska till att öppna. För att justera fältbrytningsavståndet så ändrar man på brytaravståndet. Här är förhållandet mellan dessa två mått det omvända.

Vill man öka fältbrytningsavståndet så ska man minska brytaravståndet och omvänt. Vanliga mått är 0,30 - 0,40 mm i brytaravstånd och 9 - 12 mm i fältbrytningsavstånd.

*Fotnot: Fältbrytningsavstånd kallas även för "Abriss" vilket är ett låneord från tyska språket som betyder "avresa".

On
Off

13 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tjolöholm den 5 september

1 kommentar

mekgoran: tror det är kört med marknader i år igen om inget radikalt händer, alla dessa virusvågor som bara vill stegra sig vad är på gång kan man undra..

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206