Justera fältbrytningsavstånd vid utanpåliggande tändspole

Fråga: Hej Jim. Har fått mycket användbara tips ifrån dig. Nu har jag en ny fråga. När man bygger om tändsystemet till ett med utanpåliggande tändspole, och har lindat om den gamla tändspolen till generatorspole. Då finns det väl ingen anledning att mäta fältbrytningsavstånd längre. Då blir det väl mer som en batteritändning? Tänker jag fel?

Lennart

 

Svar: Man kan lätt tro det eftersom tändspolen har flyttat ut till ramen, men fältbrytningen (abriss*) handlar om att man ska bryta strömmen i primärlindningen (lågspänningslindningen) när strömmen ligger på max för att få kraftigast möjliga gnista på tändstiftet.

Det som bildas i primärlindningen är växelström och den pendlar ju mellan noll och full spänning/ström. Om vi tittar på kurvan så ser vi att maxströmmen inträffar på kurvans toppar – alltså vid 1 (max positiv ström) och vid 8 (maximal negativ ström).

Vill man få den starkaste gnistan ska man tajma brytarna så att de öppnar precis när strömmen ligger på topp (1 eller 8). Skulle brytarna öppna vid exempelvis punkt 2 eller 7 så kanske gnistan blir tillräcklig för att motorn ska gå, men den blir svagare.

Men om brytarna nu skulle öppna närmare nollinjen – alltså när strömmen genom primärlindningen ligger vid 3, 4, 5, eller 6 så kommer den ström som ska trigga sekundärlindningen (högspänningslindningen) bli så svag att gnistan blir för svag för att tända bränslet.

Det är alltså strömmen genom primärlindningen – inte sekundärlindningen – som styrs av fältbrytningsavståndet och när man har en utanpåliggande tändspole har man flyttat ut sekundärlindningen, medan den lindning som generar energin är lågspänningslindningen (kallas generatorlindningen vid utanpåliggande tändspole) som ju är kvar innanför svänghjulet – och där är fältbrytningsavståndet fortfarande avgörande för hur stark gnista man ska få.

Om tändsystemet ska ha ett fältbrytningsavstånd på exempelvis 9 – 12 mm med tändspolen innanför svänghjulet så gäller samma mått även om man flyttat ut tändspolen och bara har en generatorspole kvar innanför svänghjulet.

Jim Lundberg

Justera fältbrytningsavstånd vid utanpåliggande tändspole
Vad är då fältbrytningsavstånd? I magnetismens värld får man inte ut maxeffekten när svänghjulets magneter står mitt för spolens polskor, utan när magneterna har passerat dessa en viss sträcka och detta avstånd (”A” på bilden) kallas då fältbrytningsavstånd för det är då strömmen ligger på topp och magnetfältet är på väg att hoppa över (bryta) till nästa magnetpar och börja om från noll igen. Som synes kan man mäta avståndet på två ställen och detta görs precis när brytarna ska till att öppna. För att justera fältbrytningsavståndet så ändrar man på brytaravståndet. Här är förhållandet mellan dessa två mått det omvända. Vill man öka fältbrytningsavståndet så ska man minska brytaravståndet och omvänt. Vanliga mått är 0,30 – 0,40 mm i brytaravstånd och 9 – 12 mm i fältbrytningsavstånd. *Fotnot: Fältbrytningsavstånd kallas även för ”Abriss” vilket är ett låneord från tyska språket som betyder ”avresa”.
Rulla till toppen