Saab tvåtakt: trimning

Saab tvåtakt: trimning

Publicerad

Fråga: Skulle man inte kunna göra ett hack i kolvarna vid insuget på en Saab tvåtakt på 1,5 mm istället för att fila insugningsporten 3 mm och ändå få ungefär samma resultat (effektökning)?

Jonas

Svar: Jag pratade med en av landet mest kunniga när det gäller trimning av Saab tvåtakt, XP-Niklas på Classic Saab Racing. Enligt honom är det inga problem men man måste jacka 3 mm - lika mycket som man skulle ha filat. Han tipsar också om att bara ta vid insugningsportarna, dock bör man vara försiktig så att man inte av misstag öppnar upp mot avgas med kolvarna i övre dödpunkt om man jackar mer än 3 mm.

Robert Gustavsson

 

 

On
Off

1 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206