Fälgen ska sitta där den streckade linjen befinner sig. Bricka nr 14 tycker jag ska vändas.
Hur sitter alla delar till däckventilen?
Publicerad 2021-02-15 10:19
Fråga: Hej. Jag har en fråga om slangventil (Dunlop) till veteranmoped. Enligt original reservdelskatalog så ser det ut som Bricka (14), Låsmutter (15) och låsmutter (16) skall sitta på ventilen. Låsmutter (16) är det en extra låsning som skall låsa låsmutter (15)? Skall alla dessa sitta ovanför fälgen?
Mvh
Mathias
Svar: Jag har lagt till en streckad linje i bilden du bifogade och allt över denna linje ska vara utanför fälgen (mot navet) och allt under linjen ska då vara på insidan av fälgen (mot däcket). Däremot vill jag nog påstå att den kupade brickan (14) är ritad upp och ned. Jag vill nog ha den med den konkava sidan ner mot slangen där den stöttar ventilens infästning i slangen.
Alltså lägger man först på brickan (14) på ventilen (fast tvärtemot hur den ligger på den övre skissen) och därefter drar man ner muttern (15) mot brickan. Jag brukar dra denna mutter ganska löst. Sen sticker man ventilen genom fälgen och skruvar på muttern (16) som håller ventilen på plats.
Jim Lundberg

Så här monterar jag slangar i fälgar. Den streckade linjen visar var fälgen sitter. I många fall saknas muttern (15) som ska sitta närmast slangen och det fungerar bra ändå.
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Tack för ett utförligt svar. Känns lite avigt med mutter no 15 men den har väl någon funktion.
-
#2
Jag brukar lägga mutter nr 15 i bra-att-ha-lådan rätt ofta.
. I vissa fall lyfter den slangen rätt långt från fälgen vilket känns fel och stramt.
-
#3
Okej, jag skall kolla hur fälgen ser ut innan jag monterar dit eventuellt mutter. Det är original slangar 23x2.25 och ventiler samt fälgarna är i fint originalskick så man vill inte riskera att något går fel. Finns inget ersättningsmaterial att få tag på
. Jag har tänkt att ställa ut min Monark monarped Jubileum (349F) 1959:a på Tjolöholms Classic Motor Show. Monarpeden är 99% original (arvegods). Se länken https://photos.app.goo.gl/8L8RtamSCLDXaPin6
mvh Mathias Torslanda
-
#4
Jäklar så fin den var! Lycka till med både slangar och utställning! 
-
#5
Tack så mycket, vi syns där 
-
#6
Utan punktering! 
Tack för ett utförligt svar. Känns lite avigt med mutter no 15 men den har väl någon funktion.
Jag brukar lägga mutter nr 15 i bra-att-ha-lådan rätt ofta.
. I vissa fall lyfter den slangen rätt långt från fälgen vilket känns fel och stramt.
Okej, jag skall kolla hur fälgen ser ut innan jag monterar dit eventuellt mutter. Det är original slangar 23x2.25 och ventiler samt fälgarna är i fint originalskick så man vill inte riskera att något går fel. Finns inget ersättningsmaterial att få tag på
. Jag har tänkt att ställa ut min Monark monarped Jubileum (349F) 1959:a på Tjolöholms Classic Motor Show. Monarpeden är 99% original (arvegods). Se länken https://photos.app.goo.gl/8L8RtamSCLDXaPin6
mvh Mathias Torslanda
Jäklar så fin den var! Lycka till med både slangar och utställning!
Tack så mycket, vi syns där
Utan punktering!