Hur sitter alla delar till däckventilen?

Fälgen ska sitta där den streckade linjen befinner sig. Bricka nr 14 tycker jag ska vändas.

Hur sitter alla delar till däckventilen?

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en fråga om slangventil (Dunlop) till veteranmoped. Enligt original reservdelskatalog så ser det ut som Bricka (14), Låsmutter (15) och låsmutter (16) skall sitta på ventilen. Låsmutter (16) är det en extra låsning som skall låsa låsmutter (15)? Skall alla dessa sitta ovanför fälgen?

Mvh

Mathias

 

Svar: Jag har lagt till en streckad linje i bilden du bifogade och allt över denna linje ska vara utanför fälgen (mot navet) och allt under linjen ska då vara på insidan av fälgen (mot däcket). Däremot vill jag nog påstå att den kupade brickan (14) är ritad upp och ned. Jag vill nog ha den med den konkava sidan ner mot slangen där den stöttar ventilens infästning i slangen.

Alltså lägger man först på brickan (14) på ventilen (fast tvärtemot hur den ligger på den övre skissen) och därefter drar man ner muttern (15) mot brickan. Jag brukar dra denna mutter ganska löst. Sen sticker man ventilen genom fälgen och skruvar på muttern (16) som håller ventilen på plats.

Jim Lundberg

Så här monterar jag slangar i fälgar. Den streckade linjen visar var fälgen sitter. I många fall saknas muttern (15) som ska sitta närmast slangen och det fungerar bra ändå.

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Annan förtändning på Husqvarna Novolette efter cylinderborrning?

5 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Erik A: Kanske jag skall förtydliga lite. Med kolvbultens offset menar jag att på vissa motorer är konstruerade så att man förskjuter kolvbultens centrum från kolvens dito och lägger...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206