Min stereo fungerar inte

Min stereo fungerar inte

Publicerad

Fråga: Jag har en Volvo 740 från 1987 som jag tänker montera stereo i. Jag har en röd kabel som ger 12 volt plus när tändningen är tillslagen. Jag har även en gröngul kabel som har konstant jord. När jag kopplar dessa till stereon händer INGET. Absolut inget. Missar jag någon kabel för att stereon ska få ström eller hur ska jag göra?

Henrik

Svar: På Volvo 740 1988 var kabelfärgerna till de fördragna kablarna till stereon enligt listan nedan. Jag tror inte det skiljer så mycket mellan 1988 och 1987.

Konstant 12 V (till minne för radioinställningar et.c): grön/röd.

Matarström 12 V (aktiveras när du vrider på tändningen): orange

Jord: svart

Belysning: grå

Elantenn: röd

Högtalare vänster fram +: vit/gul

Högtalare vänster fram -: vit

Högtalare höger fram +: grå/gul

Högtalare höger fram -: grå

Högtalare vänster bak +: gul/brun

Högtalare vänster bak -: brun

Högtalare höger bak +: gul/svart

Högtalare höger bak -: svart

Det stämmer inte riktigt med röd och gröngul kabel som du nämner, men dessa är troligen framdragna av någon tidigare ägare.

Det första jag skulle göra i det här fallet vore att koppla in stereon utanför bilen, det vill säga mata den med 12 volt, jorda den och koppla in högtalare samt antenn i antennuttaget, bara för att se om stereon fungerar. Tänk på att mata rätt kabel med 12 volt. Jag har varit med om att någon stereo bara hoppade igång när jagf matade både konstantplus och matarplus.

Därefter skulle jag mäta kablarna i bilen igen och när jag har plus, jord, antennkabel och högtalarkablar uppmätta är det "bara" att koppla in stereon.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206