Tillverka packningar till Villiersmotor

Fråga: Jag har en Rex 1937/38 års modell med 98cc Villiersmotor. Motorpackningarna är slut. Den har på vissa ställen tätas med packningsmassa som ej har hjälpt .Vid samtal med Villiers i England talade försäljaren om att MC-motor på export ej hade reservdelar.

Försiktig fråga! Hur gör man en motorpackning till en Villiersmotor?

mvh

Jörgen

 

Svar: Nu vet jag inte exakt vad du menar med ”motorpackning”, då det finns olika typer på olika ställen på en motor. Engelska motorer har ofta bara packningsklister mellan blockhalvorna, men om det läcker där så kan man tillverka en packning av packningspapper och den bör vara tunn – 0,20 mm är en bra tjocklek.

Samma typ av packning är även lämplig under cylindern. Har förgasaren ett flänsfäste kan en något tjockare packning vara lämplig (0,30 – 0, 40 mm) då dessa flänsar ofta är lite skeva. Helst ska man planslipa flänsen mot ett slippapper på plant underlag innan montering.

Gäller det aluminiumkåpor bör packningen vara lite tjockare än den mellan blockhalvorna – alltså 0,30 – 0,40 mm. Är det plåtkåpor kan det behövas ännu tjockare packningar – eller mjukare av exempelvis kork.Topplockspackningen måste vara värmebeständig och här är grafitlaminat en typ som fungerar, men som är lite svårarbetad då den har en hård folie av rostfritt stål mellan två lager grafit. Samma typ av packning behövs mellan krök och cylinder om där finns ett flänsfäste. Ibland är topplockspackningarna tillverkade av kopparplåt och dessa måste mjukglödgas innan montering.

När det gäller packningsklister så fungerar det mesta, men generalfelet som många gör är att man trycker ihop de limmade ytorna alldeles för fort varvid det mesta av klistret pressas ut och det lilla som blir kvar kommer att krympa när lösningsmedlet gett sig av.

Ha på ett tunt lager på den ena tätningsytan och låt det sedan lufta ur någon halvtimme innan delarna sätts ihop.

Jim Lundberg

Tillverka packningar till Villiersmotor
Packningar man man knacka fram genom att lägga packningen på plats och sedan knacka försiktigt mot hörnet av tätningsytan med en kulhammare. Men man får inte slå för hårt eftersom man kan skada delarna.
Rulla till toppen