Vilken storlek på pluggen i Gilera?

Vilken storlek på pluggen i Gilera?

Publicerad

Fråga: Hej. Jag och pojken håller på att renovera en Gilera RK50 H@K (Morini motorn) från 2000. Då den är trimmad försöker vi återställa den till otrimmat skick vilket inte visat sig vara helt lätt då tidigare ägare slipat bort pluggen vid avgasböjen. I typintyget (bilder kan mailas) står det "Avgasrör vid motor, minsta dimension dia 6,5mm". Vi svarvade en plugg med 6,5mm innerdiameter och monterade in i böjen.

Motorn går fint dock varvar den inte till mer än ca 6000rpm. Men mopeden orkar inte dra sig själv. Tycker skrivelsen i typintyget är något underlig med minsta diameter. Är det någon som vet hur pluggen skall se ut och vilken innerdiameter den skall ha i original otrimmat utförande?

Med vänlig hälsning,

Håkan

 

Svar: Det här är aningen för nytt för mig så jag bollar över till våra kunniga läsare. Men jag har en fundering. Kan det vara så att man avser en kona där minsta diametern ska vara 6,5 mm? Ett koniskt hål har ett annat strömningsmotstånd jämfört med ett cylindriskt hål och går dessutom att vända åt två håll.

Sen är ju längden på hålet en faktor som påverkar motståndet för passerande gaser. Ett kort rör ger mindre motstånd än ett långt med samma innerdiameter. Finns det någon uppgift på hur lång denna plugg skall vara?

Dessutom är placeringen av en plugg i avgasröret avgörande då det inte handlar om ett konstant gasflöde utan pulser och resonansfenomen där en plugg som sitter nära avgasporten kan ge en annan karaktär på motorn jämfört med om pluggen sitter längre bort i avgasröret.

Sen kan jag tycka att ett hål på 6,5 mm på avgassidan borde ge en het motor samt sota igen på kort tid, men den är jag det.

Jim Lundberg

On
Off

10 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Annan förtändning på Husqvarna Novolette efter cylinderborrning?

5 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Erik A: Kanske jag skall förtydliga lite. Med kolvbultens offset menar jag att på vissa motorer är konstruerade så att man förskjuter kolvbultens centrum från kolvens dito och lägger...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206