Vilken storlek på pluggen i Gilera?
Publicerad 2021-02-15 09:32
Fråga: Hej. Jag och pojken håller på att renovera en Gilera RK50 H@K (Morini motorn) från 2000. Då den är trimmad försöker vi återställa den till otrimmat skick vilket inte visat sig vara helt lätt då tidigare ägare slipat bort pluggen vid avgasböjen. I typintyget (bilder kan mailas) står det "Avgasrör vid motor, minsta dimension dia 6,5mm". Vi svarvade en plugg med 6,5mm innerdiameter och monterade in i böjen.
Motorn går fint dock varvar den inte till mer än ca 6000rpm. Men mopeden orkar inte dra sig själv. Tycker skrivelsen i typintyget är något underlig med minsta diameter. Är det någon som vet hur pluggen skall se ut och vilken innerdiameter den skall ha i original otrimmat utförande?
Med vänlig hälsning,
Håkan
Svar: Det här är aningen för nytt för mig så jag bollar över till våra kunniga läsare. Men jag har en fundering. Kan det vara så att man avser en kona där minsta diametern ska vara 6,5 mm? Ett koniskt hål har ett annat strömningsmotstånd jämfört med ett cylindriskt hål och går dessutom att vända åt två håll.
Sen är ju längden på hålet en faktor som påverkar motståndet för passerande gaser. Ett kort rör ger mindre motstånd än ett långt med samma innerdiameter. Finns det någon uppgift på hur lång denna plugg skall vara?
Dessutom är placeringen av en plugg i avgasröret avgörande då det inte handlar om ett konstant gasflöde utan pulser och resonansfenomen där en plugg som sitter nära avgasporten kan ge en annan karaktär på motorn jämfört med om pluggen sitter längre bort i avgasröret.
Sen kan jag tycka att ett hål på 6,5 mm på avgassidan borde ge en het motor samt sota igen på kort tid, men den är jag det.
Jim Lundberg
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Jag hade en likadan moped som 15 åring. Var tvungen att ta bort pluggen då den var extremt orkeslös och sotade igen konstant! Jag beskriver gärna hur pluggen satt trots att det är 18 år sen minns jag eländet väl! // Johan.
-
#2
Hej Johan
Det vore toppen om du kunde. På insidan av vår böj finns det spår av en plugg. Tror de tidigare ägarna slipade bort det de kunde då det verkar vara gjort i någon form av hårdmetall.// Håkan
-
#3
"Kan det vara så att man avser en kona där minsta diametern ska vara 6,5 mm? "
Tack Jim, så kan det ju helt klart vara. Med vänlig hälsning, Håkan
-
#4
Köp ett nytt avgasrör som är CE-märkt om det finns att få tag på. Det funkar inte bra med strypning i avgassystemet på en cylinder utan strypning, det är mycket bättre om motorerna stryps på insugssidan som det var förr på mopeder för den svenska marknaden, nuförtiden kan det sitta en 5 hästarscylinder som de ska försöka strypa ner så att mopeden bara går i 25 km/h, det blir inte bra. Strypningen i avgasrör brukar vara trattformade för flödets skull, i alla fall de som jag har sett.
-
#5
Tack för tipset! Är mopeden fortfarande laglig om man sätter på
ett CE godkänt avgassystem?
-
#6
Håkan. Du kan maila mig på dumpventil@hotmail.com så kan vi byta info där. Detta förklaras lättast på telefon.
-
#7
Hej !
Som jämförelse kan nämnas att på mopeder med Minarelli AM 6 motorn en vätskekyld 6-växlad motor på bland annat Rieju och Yamaha DT R 1998 och framåt hade en strypbricka med 9 mm hål på 25 och 30 km/h EU-klass 2 och på EU-klass 1 45 km/h mopederna satt en bricka med 10,5 mm hål. Bricka satt monterad straxt framför avgas stosen ca 3-5 cm in i avgasröret. Det var en tunn stålbricka ca 2 - 3 mm tjock som var inpressad i röret.
// Bengt
-
#8
Stort tack för alla tips! Vi har via dessa samt Johans beskrivning lyckats utröna hur pluggen skall se ut. Med vänlig hälsning, Håkan
-
#9
Berätta hur det gick!
-
#10
Det skall jag göra!
Jag hade en likadan moped som 15 åring. Var tvungen att ta bort pluggen då den var extremt orkeslös och sotade igen konstant! Jag beskriver gärna hur pluggen satt trots att det är 18 år sen minns jag eländet väl! // Johan.
Hej Johan
Det vore toppen om du kunde. På insidan av vår böj finns det spår av en plugg. Tror de tidigare ägarna slipade bort det de kunde då det verkar vara gjort i någon form av hårdmetall.// Håkan
"Kan det vara så att man avser en kona där minsta diametern ska vara 6,5 mm? "
Tack Jim, så kan det ju helt klart vara. Med vänlig hälsning, Håkan
Köp ett nytt avgasrör som är CE-märkt om det finns att få tag på. Det funkar inte bra med strypning i avgassystemet på en cylinder utan strypning, det är mycket bättre om motorerna stryps på insugssidan som det var förr på mopeder för den svenska marknaden, nuförtiden kan det sitta en 5 hästarscylinder som de ska försöka strypa ner så att mopeden bara går i 25 km/h, det blir inte bra. Strypningen i avgasrör brukar vara trattformade för flödets skull, i alla fall de som jag har sett.
Tack för tipset! Är mopeden fortfarande laglig om man sätter på
ett CE godkänt avgassystem?
Håkan. Du kan maila mig på dumpventil@hotmail.com så kan vi byta info där. Detta förklaras lättast på telefon.
Hej !
Som jämförelse kan nämnas att på mopeder med Minarelli AM 6 motorn en vätskekyld 6-växlad motor på bland annat Rieju och Yamaha DT R 1998 och framåt hade en strypbricka med 9 mm hål på 25 och 30 km/h EU-klass 2 och på EU-klass 1 45 km/h mopederna satt en bricka med 10,5 mm hål. Bricka satt monterad straxt framför avgas stosen ca 3-5 cm in i avgasröret. Det var en tunn stålbricka ca 2 - 3 mm tjock som var inpressad i röret.
// Bengt
Stort tack för alla tips! Vi har via dessa samt Johans beskrivning lyckats utröna hur pluggen skall se ut. Med vänlig hälsning, Håkan
Berätta hur det gick!
Det skall jag göra!