Vad kan jag förvänta mig av en flakmoped med Sachsmotor?

Fråga: Hej! Har nyligen köpt en gammal flakmoped som ska tjänstgöra som fraktmaskin på den lilla ön jag nu bor på. Jag tror att det är en 1187 men svårt att helt konstatera på grund av omlackering m.m. Den trampas igång med pedaler. Efter att ha gjort rent ljuddämpare/avgassystem så går den mkt bättre än tidigare och jag kommer upp för de flesta backar på ön MEN det gäller bara när flaket är typ helt tomt. Lägger jag på prylar blir det tuffare och om jag skjutsar en vuxen kommer jag knappt över minsta krön. Resten av öborna har bytt till Lifan-motorer och skrattar lite gott åt min gamla Sachs men innan jag byter vill jag helst försöka använda den gamle sachsen.

Men jag kan för lite för att bedöma om den någonsin kan bli tillräckligt stark? Kan jag förvänta mig att den kör upp mig + någon på flaket för en backe? Finns det så mkt mer avgörande att rengöra/byta för bättre effekt? Och om jag skulle köpa ett sk trimkit (vet att man inte får det och att ni inte kan tipsa om det) så undrar jag om det verkligen gör motorn starkare eller blir bara toppfarten högre? Tänker liksom att en sportbil ju inte är lika bra som en jeep på att köra upp för tuffa backar så kanske är det ett missförstånd att trimma = stark.

Jag måste ha en moppe som kan köra rätt tunga grejer men innan jag byter till Lifan vill jag undersöka möjligheterna.

Tack!

N

 

Svar: Den flakmoped som heter 1187 är den på bilden ovan. De är blå i färgen och hela mopeden är tillverkad av svetsade fyrkantsrör och motorn är den Sachsmotor som har den liggande cylindern. Det du beskriver låter som en defekt flakmoped – så klena är de inte.

Enda gången jag misslyckats med att köra iväg med en fullastad flakmoped var när en kranförare ställde en provvikt för lyftkranar på mitt flak. Det var en betongkub på 2200 kilo och då kom jag inte ur fläcken – och fick rikta framvagnen efteråt… Jag körde flakmoped i flera år på ett bygge och den fick transportera skarvkablar (upp till 63 ampere), betongvibratorer, slangar, pumpar, kätting, murbruk, maskiner och byggjobbare hela dagarna.

Som 15-åring var det en kompis som hade en flakmoped och vi åkte över 10 personer på den samtidigt (vi var lättare då), fast vid minsta lilla uppförslut fick föraren stå och trampa för att den skulle orka.

Dessa flakmopeder är gjorda för en last på 150 kilo och det ska de klara utan problem, sen kan man mycket väl råka ut för att man får hjälpa till med tramporna i uppförsbackar med maximal lastvikt på flaket. Kolla kolvringar, tändning och förgasarjustering. Om din motor går som det är tänkt kan du skratta åt dem som åker runt med kinamotorer – särskilt när det kommer till värdesänkning.

Jim Lundberg

Rulla till toppen