Volvo: startar inte

Volvo: startar inte

Publicerad

Fråga: Min Volvo startar inte, en 740 med B230F-motor med Reginainsprutning. Hade den till jobbet för tre veckor och när jag skulle köra iväg vid lunchtid startade den för att sedan dö. Bilen bogserades hem och när jag provade att starta bilen märkte jag att stiften var sura. Bytte stift, rotor och tändkablar...inget hjälpte. Kollade diagnosenheten men den visade inget fel. Den startade till ibland men baktände ganska mycket. Misstänkte att kamremmen hoppar några kugg men när jag kontrollerade var remmen okej. Eftersom stiften blev sura tänkte jag på att bränsletrycksregulatorn gav fel tryck, men värdet låg på utmärkta 300kPa. Spridarna är hela, och uppmätta till 14 Ohm i motstånd, alla fyra. Kollade felkoderna igen efter en massa starter med då fick jag felkod på tomgångsventilen. Tror inte den gör att stiften blir sura. Kan det vara vevaxellägesgivaren på startkransen som spökar? Att den får för mycket bensin råder inget tvivel om då oljestickan luktar bensin. Kan lugnt säga att det blir ett oljebyte när jag hittat felet, om jag gör det.

Göran

Svar: Det kan givetvis vara styrboxen till insprutningen som spökar men då borde du få felkoder på den. Men jag är inte säker på att bilen får för mycket bensin, jag gissar att problemet snarare är att du inte får gnista. Vore det min bil skulle jag koncentrera mig på tändsystemet och verkligen säkerställa att det kommer en kraftig gnista vid rätt tillfälle. Vevaxellägesgivaren är en vanlig felkälla och är den defekt kan bilen uppträda som du beskriver, inklusive baktändning.

En annan sak som kan spöka på Reginabilar är att tändspolen, då spolen och tändmodulen/tändförstärkaren är så att säga integrerade. Den bör också kollas då en defekt spole kan ge liknande symptom.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

1 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206