Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

Demontering av generatorankare på Monark M550 (ILO 2x125 cc).

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

Publicerad

Fråga: Hejsan. Jag äger en Monark Blue Arrow från 1954, militär, med laddningsproblem. Jag har haft isär tändplattan och mätt upp spolarna och de verkar hela, 3,5 Ohm genom alla fyra. Jag har bytt till ett elektroniskt relä.

Nu när jag har startat den så laddar den för lite. Jag får varva ganska hårt för att laddningslampan ska slockna. Sen när jag mäter över batteriet när jag varvar den så ökar spänningen några millivolt sedan är det som voltmetern flippar ur och visar osammanhängande? Jag har bytt generatorankaret, kommer från en Monark M400, de ser exakt lika ut men är de olika?

Mvh

Henrik

 

Svar: Reservdelsnumret på ankaret till M400 är 139.11.021-0 enligt Monarks reservdelskatalog och till M550 är numret 1-483, kort och gott. Men om och vad som skiljer kan jag inte svara på. Kanske någon läsare vet?

När det gäller mätningen så är det tyvärr vanligt att digitala instrument flippar ur och slänger ur sig olika mätvärden i en rasande fart. Jag föredrar analoga instrument (med visare) då dessa har en inneboende tröghet som gör att de inte hoppar hit och dit.

Men en sak som kan vara problemet här är att det kanske inte finns kvar någon restmagnetism, remanens, i ankare och spolstommar. Det behövs nämligen en viss magnetism i järnet för att generatorn ska börja ladda innan den genererade strömmen sköter detta. På äldre laddningsreläer brukar det räcka med att man manuellt trycker ihop bakströmskontakten ett kort ögonblick för att magnetisera upp samtliga delar.

Jim Lundberg

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206