Demontering av generatorankare på Monark M550 (ILO 2x125 cc).
Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä
Publicerad 2021-02-23 17:55
Fråga: Hejsan. Jag äger en Monark Blue Arrow från 1954, militär, med laddningsproblem. Jag har haft isär tändplattan och mätt upp spolarna och de verkar hela, 3,5 Ohm genom alla fyra. Jag har bytt till ett elektroniskt relä.
Nu när jag har startat den så laddar den för lite. Jag får varva ganska hårt för att laddningslampan ska slockna. Sen när jag mäter över batteriet när jag varvar den så ökar spänningen några millivolt sedan är det som voltmetern flippar ur och visar osammanhängande? Jag har bytt generatorankaret, kommer från en Monark M400, de ser exakt lika ut men är de olika?
Mvh
Henrik
Svar: Reservdelsnumret på ankaret till M400 är 139.11.021-0 enligt Monarks reservdelskatalog och till M550 är numret 1-483, kort och gott. Men om och vad som skiljer kan jag inte svara på. Kanske någon läsare vet?
När det gäller mätningen så är det tyvärr vanligt att digitala instrument flippar ur och slänger ur sig olika mätvärden i en rasande fart. Jag föredrar analoga instrument (med visare) då dessa har en inneboende tröghet som gör att de inte hoppar hit och dit.
Men en sak som kan vara problemet här är att det kanske inte finns kvar någon restmagnetism, remanens, i ankare och spolstommar. Det behövs nämligen en viss magnetism i järnet för att generatorn ska börja ladda innan den genererade strömmen sköter detta. På äldre laddningsreläer brukar det räcka med att man manuellt trycker ihop bakströmskontakten ett kort ögonblick för att magnetisera upp samtliga delar.
Jim Lundberg
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Att det är olika beteckning på de två ankarna kan ju bero på att de är olika.. Jag kan inte uttala mig om vad som är olika..
Är den nya regulatorn korrekt installerad, enligt det kopplingsschema som borde följt med? Om det är denna regulatorn, nämner de att "efter installationen och ett par mindre ändringar kan du glömma alla problem den gamla orsakade dig.."
https://www.kla-mot-te.de/en/electric-parts/regler/elektronischer-f-regler.html
-
#2
Hejsan
Tack för svarerna, laddningsreläet jag köpte var på classic MC, 6V -jordning, jag har mätt direkt på kolet D+ när jag kör motorn och den visar upp till 4,5V sedan ballar volt metern ur, den laddar ungefär 0.2 volt på batteriet, precis så att laddlampan slocknar när man gasar. ska fixa en analog mätare istället, kan ju testa att ge den en snabb puls från batteriet på d+ så kanske den börjar ladda mer, vad tror ni? Annars har jag hört att det är viktigt att dra fast spolarna jäkligt hårt mot chassiet så det inte blir dålig kontakt där för remanensen, något som ni har hört?
Tacksam för svar.
Mvh
Henrik
-
#3
Hej Henrik. Nja, hur hårt man drar fast fältlindningen (spolarna) påverkar inte remanensen, möjligtvis magnetflödet mellan varje spole i fältet då själva hållaren ("burken" där spolar och kol sitter) kan använda järnplåten i hållaren som magnetisk ledare mellan dem. Men största anledningen till att fältlindningen ska vara hårt dragen är att den inte ska lossna och ta i ankaret.
Om du håller på och mäter ström och spänning på generatorer och liknande där värdena rör sig uppåt och nedåt hela tiden så är ett analogt instrument att föredra. Sen kan man "luras" att tro att digitala instrument är mer exakta vilket egentligen bara avser visningen av mätvärdet med sina siffror och decimaler.En kompis trodde stenhårt på att digitala instrument alltid visade rätt tills jag visade honom genom att samtidigt koppla in två digitala multimetrar på samma strömkälla. Han blev lite snopen då de visade olika värden...
-
#4
Hej på er
Det som också kan lura en vid mätning med instrument, speciellt då man ska mäta fordonsel är att det förekommer läckage från likriktare och man glömmer bort att kontrollera om det helt plötslig har läckt över och blivit växelström. Mätningen kan få väldigt konstiga värden och laddning på batterier blir ju fel då.
På vanliga glödlampor spelar det ju ingen roll på såklart men för ett batteri som behöver laddas är det helt avgörande såklart.
Enklast att knäppa om den digitala mätaren så ser man tydligt om ett växel värde finns.
Finns mycket dåliga digitala instrument ute på marknaden men när jag väljer blir det ALLTID ett bra digitalt som har låga feltoleranser för där finns oftast mycket fler olika valmöjligheter att mäta spänning/ström/resistans osv.
Mvh / ALU
-
#5
Hej !
Henrik:
En tanke slår mig, kanske en dum fråga. Men har du rätt elektronisk laddregulator för din Noris generator.
Det finns lite olika idéer för hur fältlindningen skall kopplas beroende på hur generatorn är kopplad internt. DVS när laddar generatorn maximalt. På vissa fabrikat skall DF läggas på maximal positiv spänning DVS samma som D+ alltså 6 V. Emedan andra fabrikat ger maximal laddning då DF jordas till chassi DVS 0 V.
• Noris generator på ILO med fler vill ha positiv matning på terminal DF fältlindningen.
• Siba generator på DKW RT 125 vill ha positiv matning på terminal DF fältlindningen.
Tyvärr har jag inte helt koll på Bosch likströmsgenerator till MC just nu.
// Bengt
-
#6
Hej igen !
Henrik:
En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar.
• Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt.
• Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS tändningen påslagen (och motorn igång).
• Koppla nu in batteriets + pol direkt på terminal DF alltså generatorns fältlindning.
• Mät nu med multimeter direkt på generatorns kol (hållare).
• Spänningen på multimetern skall nu orka över 6,7 – 7,6 V eller något mer.
• Spänningen skall vara ganska stabil DVS utan fladder.
• Denna test görs utan att backströmsrelät är inkopplat vilket innebär att generatorn går obelastad. Och högre spänning än vanligt kan förekomma.
// Bengt.
-
#7
Hej igen !
Henrik:
En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar.
• Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt.
• Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS tändningen påslagen (och motorn igång).
• Koppla nu in batteriets + pol direkt på terminal DF alltså generatorns fältlindning.
• Mät nu med multimeter direkt på generatorns kol (hållare).
• Spänningen på multimetern skall nu orka över 6,7 – 7,6 V eller något mer.
• Spänningen skall vara ganska stabil DVS utan fladder.
• Denna test görs utan att backströmsrelät är inkopplat vilket innebär att generatorn går obelastad. Och högre spänning än vanligt kan förekomma.
// Bengt
Att det är olika beteckning på de två ankarna kan ju bero på att de är olika.. Jag kan inte uttala mig om vad som är olika..
Är den nya regulatorn korrekt installerad, enligt det kopplingsschema som borde följt med? Om det är denna regulatorn, nämner de att "efter installationen och ett par mindre ändringar kan du glömma alla problem den gamla orsakade dig.."
https://www.kla-mot-te.de/en/electric-parts/regler/elektronischer-f-regler.html
Hejsan
Tack för svarerna, laddningsreläet jag köpte var på classic MC, 6V -jordning, jag har mätt direkt på kolet D+ när jag kör motorn och den visar upp till 4,5V sedan ballar volt metern ur, den laddar ungefär 0.2 volt på batteriet, precis så att laddlampan slocknar när man gasar. ska fixa en analog mätare istället, kan ju testa att ge den en snabb puls från batteriet på d+ så kanske den börjar ladda mer, vad tror ni? Annars har jag hört att det är viktigt att dra fast spolarna jäkligt hårt mot chassiet så det inte blir dålig kontakt där för remanensen, något som ni har hört?
Tacksam för svar.
Mvh
Henrik
Hej Henrik. Nja, hur hårt man drar fast fältlindningen (spolarna) påverkar inte remanensen, möjligtvis magnetflödet mellan varje spole i fältet då själva hållaren ("burken" där spolar och kol sitter) kan använda järnplåten i hållaren som magnetisk ledare mellan dem. Men största anledningen till att fältlindningen ska vara hårt dragen är att den inte ska lossna och ta i ankaret.
Om du håller på och mäter ström och spänning på generatorer och liknande där värdena rör sig uppåt och nedåt hela tiden så är ett analogt instrument att föredra. Sen kan man "luras" att tro att digitala instrument är mer exakta vilket egentligen bara avser visningen av mätvärdet med sina siffror och decimaler.En kompis trodde stenhårt på att digitala instrument alltid visade rätt tills jag visade honom genom att samtidigt koppla in två digitala multimetrar på samma strömkälla. Han blev lite snopen då de visade olika värden...
Hej på er
Det som också kan lura en vid mätning med instrument, speciellt då man ska mäta fordonsel är att det förekommer läckage från likriktare och man glömmer bort att kontrollera om det helt plötslig har läckt över och blivit växelström. Mätningen kan få väldigt konstiga värden och laddning på batterier blir ju fel då.
På vanliga glödlampor spelar det ju ingen roll på såklart men för ett batteri som behöver laddas är det helt avgörande såklart.
Enklast att knäppa om den digitala mätaren så ser man tydligt om ett växel värde finns.
Finns mycket dåliga digitala instrument ute på marknaden men när jag väljer blir det ALLTID ett bra digitalt som har låga feltoleranser för där finns oftast mycket fler olika valmöjligheter att mäta spänning/ström/resistans osv.
Mvh / ALU
Hej !
Henrik:
En tanke slår mig, kanske en dum fråga. Men har du rätt elektronisk laddregulator för din Noris generator.
Det finns lite olika idéer för hur fältlindningen skall kopplas beroende på hur generatorn är kopplad internt. DVS när laddar generatorn maximalt. På vissa fabrikat skall DF läggas på maximal positiv spänning DVS samma som D+ alltså 6 V. Emedan andra fabrikat ger maximal laddning då DF jordas till chassi DVS 0 V.
• Noris generator på ILO med fler vill ha positiv matning på terminal DF fältlindningen.
• Siba generator på DKW RT 125 vill ha positiv matning på terminal DF fältlindningen.
Tyvärr har jag inte helt koll på Bosch likströmsgenerator till MC just nu.
// Bengt
Hej igen !
Henrik:
En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar.
• Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt.
• Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS tändningen påslagen (och motorn igång).
• Koppla nu in batteriets + pol direkt på terminal DF alltså generatorns fältlindning.
• Mät nu med multimeter direkt på generatorns kol (hållare).
• Spänningen på multimetern skall nu orka över 6,7 – 7,6 V eller något mer.
• Spänningen skall vara ganska stabil DVS utan fladder.
• Denna test görs utan att backströmsrelät är inkopplat vilket innebär att generatorn går obelastad. Och högre spänning än vanligt kan förekomma.
// Bengt.
Hej igen !
Henrik:
En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar.
• Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt.
• Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS tändningen påslagen (och motorn igång).
• Koppla nu in batteriets + pol direkt på terminal DF alltså generatorns fältlindning.
• Mät nu med multimeter direkt på generatorns kol (hållare).
• Spänningen på multimetern skall nu orka över 6,7 – 7,6 V eller något mer.
• Spänningen skall vara ganska stabil DVS utan fladder.
• Denna test görs utan att backströmsrelät är inkopplat vilket innebär att generatorn går obelastad. Och högre spänning än vanligt kan förekomma.
// Bengt