Sachsmotor som inte fungerar med luftburken

Sachsmotor som inte fungerar med luftburken

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har monterat en 3,8 hk 12 mm cylinder med förgasare på min Sachs 50/2. Den går igång bra och varvar fint, men jag kan inte sätta dit luftburken utan att motorn kvävs, speciellt på höga varv då den dör. Tändstiftet avslöjar en alldeles för fet blandning. Jag har jämfört nya nålmunstycket med min 8 mm förgasare och det är av samma storlek som nya förgasaren. Jag har använt ett ställbart munstycke som jag har justerat så att motorn går rent utan luftburk

Jag börjar få slut på idéer. Cylindern kan vara en opluggad 8 mm, spelar det någon roll, dvs kan förgasaren vara för stor för cylindern? Jag har fått intrycket att tvåtaktare ska ha ett visst insugsmotstånd, men är osäker på teorin bakom detta och på insugsdynamiken överhuvudtaget.

Stort tack på förhand

Patrick

 

Svar: Så fort man trimmar en motor och den går dåligt blir det svårt att svara på vad som är fel. Allting i en motor måste lira ihop och dessutom måste cylinder och förgasare vara tillverkade på ett korrekt sätt vilket inte alls är givet.

Jag tror inte förgasaren är för stor för cylindern. Puch V3-motorn (Dakota Florida med flera) har en 12 mm-förgasare till en 1 Hk-cylinder som standard. Däremot så har jag hört många som är missnöjda med eftermarknadsförgasare och cylindrar.

Jag bytte avgassystem på en standard Monark Monarped vilket ledde till att den gick sämre. Där fick jag bestycka om förgasaren för att den skulle gå bra. Som sagt – alla delar hör ihop och påverkar varandra. Ett quickfix vore att borra upp hålet i luftburken (eller borra nya) om den är av standardmodell. Är det kyrkportsburken med en pip på sidan av burken ska ju detta hål normalt räcka till.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206