Annan förtändning på Husqvarna Novolette efter cylinderborrning?

Annan förtändning på Husqvarna Novolette efter cylinderborrning?

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Husqvarna Novolette från 1956 där jag svarvat upp cylindern till 39mm diameter. Original är 38mm. Anledningen var en retlig kolvbultslåsning som lämnade sin plats.

Det har gett mig (cylindern :-) en volymökning på ca 5%, vilket får mig att undra om det påverkar förtändningen? Det är visserligen bara att testa, men jag är nyfiken på om det finns någon bra teori om detta?

Varför har t ex min ILO FP50 så ruggigt tidig tändning jämfört med mina Husqvarnor? Måtten på slagvolymerna är ju nästan identiska…

/Knut

 

Svar: Det ska nog inte påverka förtändningen annat än teoretiskt. Två saker har hänt i och med att du ökat cylinderns diameter.

1: Motorn har fått större cylindervolym medan förbränningsrummet är lika stort som tidigare. Detta leder till att en större mängd gasblandning ska tryckas ihop till samma volym som förut vilket då ger en aning högre kompression.

2: Eftersom du har borrat cylindern 1 mm så är avståndet från tändstiftet ut till cylindern 0,5 mm längre i alla riktningar vilket då leder till att flamfronten vid tändningen, som ju startar vid tändstiftet, kommer att nå till "vägs ände" något senare med en större cylinderdiameter.

Gör detta då någon skillnad? Jag har svårt att tro det då ändringarna är små och effektuttaget (och varvtalet) är lågt. Däremot så känns ju en nyborrad motor starkare men om det beror på den lilla volymökningen eller om det beror på att den var i dåligt skick innan kan nog bara avgöras säkert genom att köra på en rullande landsväg och låta datorn tal sitt tydliga språk.

Varför ILO FP 50 ska ha så hög förtändning som 4 – 4,5 mm (vissa tyska versioner ska ha 5,2 mm) kan jag tyvärr inte svara på. De flesta mopedmotorer nöjer sig med 2 – 2,5 mm förtändning. ILO-motorn har visserligen rätt lång slaglängd med sina 43 mm, men den längden delar den med Puch V3-motorn som ska ha cirka 2 mm.

Ovanpå detta har vi HMW 50 ZT-motorn med sin slaglängd på 44 mm som ska 2,5 – 3 mm, och för att krångla till det ytterligare så ska den senare HMW-motorn, 50N, med samma slaglängd ha 4 – 4,5 mm i förtändning.

Jim Lundberg

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Skillnad på etanol och metanol

1 kommentar

56an: Wikipedia berättade en del om Metanol som motorbränsle. Metanol används som bränsle till modellmotorer av glödstiftstyp. Men även inom motorsport är Metanol vanligt som bränsle. I Sverige inom...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206