Kärvande motor på flakmoped

På de flesta mopeder måste man lägga i friläget när motorn ska startas. Har man en växel ilagd kommer hela mopeden att ta ett skutt framåt när man trampar på pedalerna (eller kicken).

Kärvande motor på flakmoped

Publicerad

Fråga: Har en Sachsmotor 50/3LS dvs flakmopedmotor. Motorn går inte att trampa runt med pedalerna ibland, om jag har friläget i mellan 1:an och 2:an funkar det, samma sak om jag trampar runt med friläget mellan 2:an och 3:an - inga problem. Däremot om jag ska trampa runt den med pedalerna med växel 2 ilagd eller 3:e växeln så går det bara en liten bit sen kärvar drevaxeln fast...

Maria

 

Svar: Jag är inte helt säker på att jag har förstått din fråga korrekt. Sachsmotorn i flakmopeden går bara att trampa igång när man har friläget i vilket ligger mellan 1:ans och 2:ans växel. Det finns ett friläge till mellan 2:an och 3:an, men det ligger inom ett väldigt snävt område och ska inte användas som friläge då 2:an eller 3:an kan hoppa i när som helst.

Lägger man i någon av växlarna och börjar trampa så vill mopeden rulla framåt vilket ju upplevs som att pedalerna stoppas upp. Men om man trampar ännu hårdare så börjar mopeden rulla framåt. Detta kan man utnyttja när man kör i branta uppförsbackar då man kan hjälpa motorn genom att trampa, cykla, på pedalerna.

Lägger man i en växel och drar in kopplingen kan man faktiskt cykla med mopeden om man till exempel har fått soppatorsk, men det är inte någon optimal utväxling och man blir ganska snart trött i benen.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Skillnad på etanol och metanol

1 kommentar

56an: Wikipedia berättade en del om Metanol som motorbränsle. Metanol används som bränsle till modellmotorer av glödstiftstyp. Men även inom motorsport är Metanol vanligt som bränsle. I Sverige inom...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206