Svårstartad Compact

Fråga: Hej. Har en Compact med Sachsmotor som inte vill starta. Bensin får den, gnista finns. Har bytt tändspolen och kondensator men den startar inte.

Krister Qvist

 

Svar: Frågan är om gnistan finns med tändstiftet på plats i motorn. Kompressionstrycket gör att gnistans maximala längd krymper till en tiondel under tryck. Kan den hoppa 2 mm ute i fria luften klarar den bara 10/2 = 0,2 mm. At ett begagnat (men fungerande) tändstift och klipp av sidoelektroden. Då får man ett gnistgap på 3 – 5 mm beroende på tändstiftets utformning.

Testa med detta stift utanför motorn. Om gnistan inte orkar över då så kommer den inte orka hoppa de 0,5 mm på det ordinarie tändstiftet. Du kan ju börja med att göra några startförsök och sedan ta ur tändstiftet. Är det blött är gnistan för klen och är det torrt – ja, då kommer det inte fram något bränsle. Se även detta svar

Jim Lundberg

Rulla till toppen