Originalskick på Monark Monarped från 1959?

Jonas Monark Monarped

Originalskick på Monark Monarped från 1959?

Publicerad

Fråga: Hej. Har en Monarped med ILO Pianomotor från 1959 med trampor. Ramnummer är 3153XX__34F och den har svart lack med röda dekorlinjer och kromade stänkskärmar. Hittar ingen bra bild på ett original och undrar lite om vad som är original på den och så vidare.

Antal tillverkade, och är den vanlig? Håller på att renovera motorn men har problem att hitta en frigångskrans för pedalerna (nuvarande är körd) vore också tacksam för information var man får tag på en sådan. Det jag vet är att jag fick den som bortskänkes (i gula sidorna) när jag var runt 16 år (är 45 år nu) med trasig kuggrem i motorn.

Remdriften på denna byggde jag själv för det var kedjedrift då när jag fick den. Sedan klädde jag om sadeln. I övrigt har jag inte gjort något med den. Den har stått i nu drygt 25 år.  

Trampaxeln har alltid snurrat och nu när jag har tagit isär motorn så såg jag att frigångskransen havererat. Verkar inte vara så lätt att få tag i ny. Sedan undrar jag hur många kugg det ska vara på fram- och bakdrev på dessa. Jag ska återställa kedjedriften tänkte jag.

Tacksam för all info man kan få! Galet roligt att pyssla med!

MVH

Jonas

 

Svar: Ramnummer säger tyvärr väldigt lite om en moped eftersom de inte är registrerade till skillnad mot bilar och motorcyklar (jag maskade de två sista siffrorna i dit ramnummer). De enda (förutom eventuella privatpersoner som kan ha fört ett register) är fabriken själv, och det sista av Monarkfabriken såldes i början av 1990-talet.

Jag har tyvärr få bilder på Monarpeden från denna period, men kolla på sajten mo-ped som kan ha en del matnyttigt.

En begagnad trampaxel kan du nog hitta hos Rösebäckens Cykel & Motor eller på auktionssajten Tradera. Men jag kan hjälpa dig med antalet tänder på kedjedreven för en 34F. Framme vid motorn ska drevet ha 13 tänder och bakdrevet ska ha 34 tänder. Kedjan har dimensionen 1/2" x 3/16" och heter 415 hos kedjehandlaren. Antal rullar ska vara 100 stycken.

Fiffigt med din "beltdrive"!

Jim Lundberg

Monarkreklam från 1959.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Skillnad på etanol och metanol

1 kommentar

56an: Wikipedia berättade en del om Metanol som motorbränsle. Metanol används som bränsle till modellmotorer av glödstiftstyp. Men även inom motorsport är Metanol vanligt som bränsle. I Sverige inom...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206