Bakdrev till DBS 3033

Bakdrev till DBS 3033

Publicerad

Fråga: Hej. Behöver er hjälp. Får inte tag på ett bakdrev till en DBS 3033 med Saxonettemotor på. Ett 28-kuggsbakdrev som sitter på ett JÖS-nav.

Väldigt tacksam för hjälp. Har försökt med flera; Rösebackens Cykel & Motor, Mopedfantasterna, Mopedrenovering med flera trodde inte detta var möjligt.

Tack på förhand

Mvh//Fredrik

 

Svar: Jag har tyvärr inga tips att komma med utöver de du redan testat. Jag har för mig att JÖS-naven är norska och det är kanske i Norge man ska leta. Samtidigt så borde det ju finnas drev i någon låda här i Sverige.

Men att få mopeden att fungera är inte så svårt om man bara vill göra ett litet avsteg från originaliteten. 28-drev finns att köpa över disk i flera olika varianter. Det som skiljer dem åt är drevets offset – alltså om det är helt plant eller om det är kupat i någon grad. Samt att bultmönstret kan skilja sig åt mellan olika mopeder.

Om du har kvar originaldrevet så kan du med det som förlaga säkerligen hitta ett 28-drev som går att modifiera så att det passar på ditt baknav. Offseten bestämmer ju kedjelinjen så att kedjan inte går på sniskan mellan fram- och bakdrev och här kan man finlira med en distansbricka mellan drev och nav om man inte hittar ett drev med rätt offset.

Kolla kedjelinjen genom att lägga en lång stållinjal mot sidan av bägge dreven så ser du om de ligger i linje. Linjalen ska då ligga platt mot bägge dreven. Man får justera bakhjulet så att detta står absolut rakt vid denna mätning. Om modifieringen består av att borra nya hål för skruvarna i navet så måste man vara extremt noga med att drevet hamnar exakt i centrum.

Om drevet bara hamnar en ynka millimeter excentriskt kommer kedjan att spännas och sträckas åtskilliga millimeter för varje hjulvarv vilket ger en väldigt ryckig gång på mopeden.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Skillnad på etanol och metanol

1 kommentar

56an: Wikipedia berättade en del om Metanol som motorbränsle. Metanol används som bränsle till modellmotorer av glödstiftstyp. Men även inom motorsport är Metanol vanligt som bränsle. I Sverige inom...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206