Byta silentblock i Puch Floridastötdämpare

Med en hylsa och några brickor kan man pressa ut silnetblockbussningen - även om bara den yttre hylsan är kvar, då det är den man ska pressa mot oavsett bussningens skick. Med samma verktyg monterar man de nya bussningarna.

Byta silentblock i Puch Floridastötdämpare

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en röd Puch Dakota från 1970, tänker byta de nedre silentblock i stötdämparna. På ena dämparen finns bara ytterhylsan kvar. Någon som kan tipsa hur man går till väga med det?

Mvh

Conny

 

Svar: Det är ganska vanligt att gummit och innerhylsan är borta och det enda som är kvar i hålet är den yttre hylsan. Helst ska man tillverka ett dragdorn som passar inne i hylsan och som har en liten kant som hakar tag mot hylsans smala kant. Men alla har inte en svarv i garaget.

Då får man leta upp en bricka som har aningen mindre ytterdiameter än hylsan i stötdämparen. Sen lägger man brickan mot kanten av hylsan och drar igenom en skruv. På andra sidan måste man ha en rörstump eller en Bachohylsa med ett hål som "sväljer" hylsan när den pressas ut.

Om hylsan sitter väldigt hårt får man sticka in ett bågfilsblad i hylsan och såga upp den så tappar den greppet.

Jim Lundberg

Brickan under muttern ska vara aningen mindre än hylsans ytterdiameter - annars går den ju inte genom hålet i dämparen. Om brickan kalvar så får man testa med fler brickor på rad eller med en tjockare bricka. Man kan även såga upp bussningen så tappar den spänsten - och greppet.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Skillnad på etanol och metanol

1 kommentar

56an: Wikipedia berättade en del om Metanol som motorbränsle. Metanol används som bränsle till modellmotorer av glödstiftstyp. Men även inom motorsport är Metanol vanligt som bränsle. I Sverige inom...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206