Ladda mobilen med mopeden

Visst kan du ladda mobilen med en gammal moped! Det som kan behövas är en spänningsdubblare för några tior.

Ladda mobilen med mopeden

Publicerad

Fråga: Hej kan du visa elschemat för att bygga mobilladdare till moped då jag sölat bort tidningen och hittar inte schema någonstans. Skulle vara käckt och bräcka kompisarna med.

Mvh

Han som inte har någon ordning

 

Svar: Artikeln om hur man bygger en spänningsdubblare som höjer mopedens 6 volt växelström till 12 volt likström finns i Classic Motor nummer 2/2021 – alltså februarinumret i år. I korthet fungerar det så här:

En veteranmoped har en systemspänning på 6 volt och dessutom är det växelström. Laddaren till en mobil vill ha 12 volt (eller mer) och dessutom likström. Spänningsdubblaren som finns beskriven ändrar de 6 volten växelström till 12 volt likström – då kan man driva en mobilladdare som är avsedd för cigarettändaruttaget på bilar.

Komponenterna finns hos Conrad.se och kostar totalt under 30 kronor exklusive frakt. Här följer en stycklista med Conrads artikelnummer. Laddaren får man skaffa separat.

Komponent   Beteckning   Artikelnummer

D1 & D2:      1N5402            564862

C1 & C2       470µF/16V      422031

C3                 2200µF/25V    1472861

Spänningsdubblaren i Classic Motor rymdes i en ordinär snusdosa och då fick även laddaren plats. Strömmen tar man enklast ut från motorns gula kabel (belysning = mest effekt) och jord, men man får räkna med att lyset blir lite svagare när mobilen laddas.

Jim Lundberg

Kopplingsschema till spänningsdubblaren. Till vänster matar man in 6 volt växelström från mopeden och till höger får man ut 12 volt likström - precis vad en mobilladdare vill ha.

Så här ser vår laddare ut. Alla komponenter kommer från "junkboxen" men kostar bara några tior att köpa nya. En laddare kanske man redan har - annars kostar en sådan bara från en femtiolapp och uppåt. Undvik bara så kallade snabbladdare (Quick Charger) då en moped inte har så mycket ström.

Visst fungerar det! Efter några mil i sadeln hade mobilen fått påfyllning i batteriet. Nu ska ju mobilen samsas med framlyset om den ström som finns tillgänglig från motorn så vill man ladda snabbare får man stänga av lyset (vilket kanske inte är så trafiksäkert).

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Delar och information om Svalan 16 med JAP-motor

4 kommentarer

Svalan: Tack, har noterat detta som kan bli värdefullt att veta inför demonteringen i sommar. /herbert

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206