Sachsmotor som låser sig nära övre dödläget

Fråga: Sachs fläktkyldmotor i packmoped. När man roterar motorn för hand så låser den sig ca 10 mm från övre dödläge och krävs lite mer än milt våld för att få det att släppa.

Med cylindern borttagen snurrar det hur fint som helst och även lös kolv i cylinder går hur bra som helst. Kan inte se några skador/märken på kolv eller i cylinder? Känner inget konstigt i vevaxeln eller att vevstaken skulle vara sned.

Tips mottages tacksamt!

Kent Olsson

 

Svar: Om vevstaken inte är krokig så tror jag felet ligger i tändsystemet. Det kan vara så att radialspelet i ramlagren i kombination med små spel vid tänd- och ljusspole leder till att svänghjulet tar i spolarna. Det som (i så fall) händer är att med kolven i cylindern trycker den vevaxeln nedåt så att svänghjulet tar i spolarna. Utan cylinder är det inget (förutom gravitationen) som drar/trycker ner vevaxeln.

Ta av svänghjulet och kolla om det finns spår efter ”sammanstötning” mellan svänghjul och spolar. Det kan vara dags att byta ramlager och/eller justera spolarnas läge. Dessa ska ha en frigång på cirka 0,20 mm och detta justeras genom att lossa spolarnas skruvar några varv. Svänghjulet ska vara monterat. Sen stoppar man in bladmått på 0,20 mm mellan spolens polskor och svänghjulets magneter och drar åt skruvarna igen. Upprepa på andra spolen.

Men inspektera även kolven. Om vevstaken skulle vara sned så syns det på slitaget på kolven som då blir sliten diagonalt. Då kan man se att slitaget ligger upptill på ena sidan av kolven och nertill på andra sidan. Testa även med att trycka vevstaken ner mot motorn med ena handen och dra samtidigt runt motorn så känner du om det skulle vara något i vevstakslagret som spökar.

Jim Lundberg

Rulla till toppen