Vilka mopeder använde SEM tändsystem?
Publicerad 2021-04-03 11:10
Fråga: Hej. Vilka mopeder använde SEM tändsystem?
Kurt Andersson
Svar: Jag har gått igenom listor på tändsystem till mopeder fram till 1961 och där finns ingen moped med SEM-tändsystem (Svenska ElektroMagneter i Åmål). Någon heltäckande information om mopedernas tändsystem efter 1961 har jag tyvärr inte. SEM gjorde bland annat tändsystem till motorsågar på 80-talet, men då var det elektroniska system.
Någon som har en moped med SEM-system? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.
Jim Lundberg
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Aldrig hört om nån moped med SEM system, STEFA däremot... Dock är ju SEM rätt vanligt på lite större motorer av olika slag.
-
#2
Ingen skulle jag tro, Jag har skruvat med alla "stora" mopedmotorfabrikat som jlo sachs nsu DKW viktoria Zundapp HMW solex puch husqvarna rex jawa piagio gilera tomos komar honda suzuki yamaha och i den mån dom inte varit utrustade med stefa eller bosch så har det varit ett somkommit från landet där motor tillverkades aldrig någonsin har jag stött på någon som har haft tändsystem från SEM. Ett obskyrt och dyrt svenskt tändsystem vore nog det sista en tillverkar utanför våra gränser skulle originalmontera på sina motorer.
Det dröjde ganska länge innan husqvarna och KTM började använda SEM systemet på sina enduromodeller om inte minnet sviker så var husqvarna 258 militärmotorcyckeln som kom 1979-80 den första serietillverkade motorcyckeln som utrustades med SEM 130/140watts system och det handlade om en i dom sammanhangen väldigt liten serie, Totalt tillverkades ungefär 3000 husqvarna 258 under hantverksmässiga förhållanden i slutet på 70 början på 80 talet
-
#3
Cykelmotorn Speed, den då enda svenska enl uppgift, hade SEM svänghjulsmagnet enligt gängse modell.
Det originella, vad jag kan se är att tändspolens magnetpoler är utdragna längs omkretsen i två delar som nästan täcker hela varvet, endast tändspolens längd skiljer dem åt på två ställen mitt emot varandra.
Magneten i svänghjulet utgörs av två halvcirkelformade stavmagneter.
Polskorna i svänghjulet förbinder de två halvcirkelformade stavmagneterna som då blir två till antalet är ganska korta.
Belysningsspole saknas.
SEM:s typbeteckning på den här svänghjulsmagneten är: V-14
SEM:s svänghjulsmagneter var vanliga på 1930-talet och fanns på Archimedes och Penta:s utombordsmotorer som såldes i stora upplagor.
Även Warsop bergborrmaskin hade SEM svänghjulsmagnet.
I Kalmar tillverkades bergborrmaskinen Pionjär och jag funderar om inte även den hade SEM svänghjulsmagnet.
I sammanhanget kan nämnas att motortillverkaren Villiers Ltd, Volverhampton England var först med svänghjulsmagnet till sina motorer. Redan på 1920-talet tror jag.
Villiers motorer är min absoluta favorit. En mycket innovativ motortillverkare som samtidigt under lång tid producerade motorer med vad jag tycker ålderdomlig design.
Det var bara från cirka mitten av 1950-talet som designen moderniserades men då var det redan försent därför fortskaffningsmedlet börjde bli fyrhjuligt istället för tvåhjuligt.
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170330/hur-monteras-pahangsmotorn-kf-speed/
http://www.mo-ped.se/bike/bk_spe43.htm#1936
mvh Erland
Aldrig hört om nån moped med SEM system, STEFA däremot... Dock är ju SEM rätt vanligt på lite större motorer av olika slag.
Ingen skulle jag tro, Jag har skruvat med alla "stora" mopedmotorfabrikat som jlo sachs nsu DKW viktoria Zundapp HMW solex puch husqvarna rex jawa piagio gilera tomos komar honda suzuki yamaha och i den mån dom inte varit utrustade med stefa eller bosch så har det varit ett somkommit från landet där motor tillverkades aldrig någonsin har jag stött på någon som har haft tändsystem från SEM. Ett obskyrt och dyrt svenskt tändsystem vore nog det sista en tillverkar utanför våra gränser skulle originalmontera på sina motorer.
Det dröjde ganska länge innan husqvarna och KTM började använda SEM systemet på sina enduromodeller om inte minnet sviker så var husqvarna 258 militärmotorcyckeln som kom 1979-80 den första serietillverkade motorcyckeln som utrustades med SEM 130/140watts system och det handlade om en i dom sammanhangen väldigt liten serie, Totalt tillverkades ungefär 3000 husqvarna 258 under hantverksmässiga förhållanden i slutet på 70 början på 80 talet
Cykelmotorn Speed, den då enda svenska enl uppgift, hade SEM svänghjulsmagnet enligt gängse modell.
Det originella, vad jag kan se är att tändspolens magnetpoler är utdragna längs omkretsen i två delar som nästan täcker hela varvet, endast tändspolens längd skiljer dem åt på två ställen mitt emot varandra.
Magneten i svänghjulet utgörs av två halvcirkelformade stavmagneter.
Polskorna i svänghjulet förbinder de två halvcirkelformade stavmagneterna som då blir två till antalet är ganska korta.
Belysningsspole saknas.
SEM:s typbeteckning på den här svänghjulsmagneten är: V-14
SEM:s svänghjulsmagneter var vanliga på 1930-talet och fanns på Archimedes och Penta:s utombordsmotorer som såldes i stora upplagor.
Även Warsop bergborrmaskin hade SEM svänghjulsmagnet.
I Kalmar tillverkades bergborrmaskinen Pionjär och jag funderar om inte även den hade SEM svänghjulsmagnet.
I sammanhanget kan nämnas att motortillverkaren Villiers Ltd, Volverhampton England var först med svänghjulsmagnet till sina motorer. Redan på 1920-talet tror jag.
Villiers motorer är min absoluta favorit. En mycket innovativ motortillverkare som samtidigt under lång tid producerade motorer med vad jag tycker ålderdomlig design.
Det var bara från cirka mitten av 1950-talet som designen moderniserades men då var det redan försent därför fortskaffningsmedlet börjde bli fyrhjuligt istället för tvåhjuligt.
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170330/hur-monteras-pahangsmotorn-kf-speed/
http://www.mo-ped.se/bike/bk_spe43.htm#1936
mvh Erland