Tjocklek på insugspackning till Pallasförgasare

På många äldre mopedmotorer har man en bakelitplatta med packningspapper på bägge sidor som sitter mellan förgasare och insug. Detta för att skydda förgasaren från cylinderns värme.

Tjocklek på insugspackning till Pallasförgasare

Publicerad

Fråga: Hej på er! Jag undrar om det skall vara en tjockare modell av packning mellan förgasare och cylinder när det gäller en Pallas P8/1?

Mvh

Pär i Lund

 

Svar: Om värmen från cylindern leds över till förgasarhuset kan bensinen i flottörhuset börja koka och då får man ånglås – motorn får bara i sig lite ånga i gasfas istället för i vätskefas och det blir för lite för att kunna starta den. Det fungerar ofta medan man kör då fartvinden kyler, men när motorn ska startas får man ofta vänta tills den kallnat. Har man en genomskinlig bensinslang så kan man se om bensinen kokar för då stiger det upp gasbubblor i slangen.

För att förebygga ånglås brukar man sätta en bakelitplatta mellan förgasare och insug som isolerar mot värme. Plattan har samma form som en packning och har även en tunn papperspackning på var sida för att det ska bli tätt. Tjockleken på plattan brukar vara 3 – 4 mm. Man kan lägga flera papperspackningar mellan förgasare och insug, men då papperet är mjukt finns det risk för att man böjer förgasarflänsen när man drar åt muttrarna som håller den.

Det finns nytillverkade packningar som är tjocka utan att ha bakelit. Kolla exempelvis med Mopedfantasterna

Jim Lundberg

För att isolera förgasaren från cylinderns värme används ibland tjockare packningar av bakelit med papperspackningar på var sida. Dessa har ofta styrhylsor som går in i förgasarflänsens hål och förhindrar att cylinderns pinnskruvar kan leda över värme till hålens kanter.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fel lamell i Husqvarna mod 27

1 kommentar

Frasse1: husqvarnas 60 tals 250 cross motor som härstammade i rakt nedstigande led från silverpilsmotorn hade (moderna)lameller som passade i silverpilen. silverpilens koppling härstammade i sin tur från...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206