Skillnad på etanol och metanol
1 kommentar
56an: Wikipedia berättade en del om Metanol som motorbränsle. Metanol används som bränsle till modellmotorer av glödstiftstyp. Men även inom motorsport är Metanol vanligt som bränsle. I Sverige inom...
På många äldre mopedmotorer har man en bakelitplatta med packningspapper på bägge sidor som sitter mellan förgasare och insug. Detta för att skydda förgasaren från cylinderns värme.
Fråga: Hej på er! Jag undrar om det skall vara en tjockare modell av packning mellan förgasare och cylinder när det gäller en Pallas P8/1?
Mvh
Pär i Lund
Svar: Om värmen från cylindern leds över till förgasarhuset kan bensinen i flottörhuset börja koka och då får man ånglås – motorn får bara i sig lite ånga i gasfas istället för i vätskefas och det blir för lite för att kunna starta den. Det fungerar ofta medan man kör då fartvinden kyler, men när motorn ska startas får man ofta vänta tills den kallnat. Har man en genomskinlig bensinslang så kan man se om bensinen kokar för då stiger det upp gasbubblor i slangen.
För att förebygga ånglås brukar man sätta en bakelitplatta mellan förgasare och insug som isolerar mot värme. Plattan har samma form som en packning och har även en tunn papperspackning på var sida för att det ska bli tätt. Tjockleken på plattan brukar vara 3 – 4 mm. Man kan lägga flera papperspackningar mellan förgasare och insug, men då papperet är mjukt finns det risk för att man böjer förgasarflänsen när man drar åt muttrarna som håller den.
Det finns nytillverkade packningar som är tjocka utan att ha bakelit. Kolla exempelvis med Mopedfantasterna
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Skillnad på etanol och metanol
1 kommentar
56an: Wikipedia berättade en del om Metanol som motorbränsle. Metanol används som bränsle till modellmotorer av glödstiftstyp. Men även inom motorsport är Metanol vanligt som bränsle. I Sverige inom...
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.