Delar och information om Svalan 16 med JAP-motor

Delar och information om Svalan 16 med JAP-motor

Publicerad

Fråga: Jag har en Svalan 16 tillverkad 1951 med JAP-motor, närmare bestämt en 120cc enligt det gamla registreringsbeviset. Hojen är körbar men har något knas som gör att jag bara kan få in ettan. Vad jag kan se är allt original och jag vill gärna få den helt körbar.

Vad kan det vara för fel och var kan jag hitta reservdelar? Behöver även en verkstadshandbok eller i värsta fall en sprängskiss på lådan. Vem kan hjälpa mig att hitta en sådan? Det vore även kul att få veta lite mer om märket Svalan.

Tacksam för all vägledning.

Herbert

 

Svar: Om just Svalan MC 16 så har jag väldigt lite information. Motorn är en engelsk JAP på 4 hästkrafter, tjänstevikten på motorcykeln var 70 kilo och 1951 kostade den 1470 kronor vilket av aningen dyrare än Svalan 14 med Husqvarnamotor som kostade 1440 kronor. Redan 1952 var modell 16 borta ur sortimentet.

Efter andra världskriget var det brist på det mesta i Europa – även motorer. Därför köpte svenska motorcykeltillverkare in alla möjliga motorer för att kunna sälja motorcyklar. Den motor som kanske var mest ovanlig i Sverige var den lilla JAP-motorn. Jag har bara sett en enda Svalan 16 på riktigt. Även den hade växelproblem.

Jag tror nog att det är ursprungslandet England som man får leta motordelar i. Du kan kolla med Rösebäckens Cykel & Motor om de möjligtvis kan ha något. Du ka annonsera efter delar i Classic Motors privatannonser vilket är gratis. Då kommer tusentals motorintresserade att se din annons.

Svalanfabriken låg i Falun och hette egentligen "Maskinaktiebolaget John Eriksson" och startades 1924. På 50-talet marknadsförde man sig som "Sveriges ledande tillverkare av tyngre motorcyklar" då man hade tre tungviktare i försäljningsprogrammet; MC 25 (250 cc NSU-motor), MC 75 (350 cc Panthermotor) samt MC 100 (500 cc NSU-motor). Några motorcyklar var dekaltrimmade – alltså bara fått Svalandekaler. Tyvärr så har jag ingen samlad information om Svalan och dess tillverkare och man hittar för det mesta bara en liten bit info här och där när man söker.

Jim Lundberg

 

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Skillnad på etanol och metanol

1 kommentar

56an: Wikipedia berättade en del om Metanol som motorbränsle. Metanol används som bränsle till modellmotorer av glödstiftstyp. Men även inom motorsport är Metanol vanligt som bränsle. I Sverige inom...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206