Stor eller liten cylinder på fläktkyld Sachs?
Publicerad 2021-04-08 23:32
Fråga: Hej! Jag har en fläktkyld Sachsmotor (50/3 LFS) som jag tänkt att sätta på en 60cc cylinder på. Idag sitter den "stora" cylindern på och jag funderar på om jag vid byte av cylinder ska fortsätta med den större varianten med stora flänsar då den får plats eller om det av någon anledning är bättre att använda sig av den mindre cylindern med små flänsar?
Jocke
Svar: Utan att ha testat så skulle jag definitivt välja en cylinder med stora kylflänsar just för att en motor utvecklar mer värme ju mer effekt den levererar.
Jim Lundberg
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
båda fungerar liten som stor , på min
50 ss -69 satt den lilla cylindern som orginal
fläktkyld, den cylindern kördes också på en
2 vxl utan fläktkylning ,med stora toppen på,
vad jag minns så skar den inte, har sett flera
med lilla cylindern utan fläktkylning, men
för 45-50 år sedan körde nog dom flesta
på 4-5 procent olja i bensinen, nu ska vissa
köra på 1-2 procent, har någon tittat på om
oljorna var så fantastiskt mycket sämre
då mot nu, vi körde också trimmat för
45-50 år sedan ingen nöp, bara en undran..
-
#2
glömde lite .. kolvspel har en stor betydelse
också.. känner en kille som borrar cylindrar
till både moped, mc, bilar, han berättade att
det kom en en person som ville ha ett kolvspel
på en hundradel, han sade direkt att det kan
inte jag göra, ibland undrar man hur folk
tänker . en hundradel..
-
#3
Zündapp och Victoria (MS 50/51) har visserligen 2 hundradelar i kolvspel - men 1 hundradel låter orimligt. Man kan ju undra varför man vill ha så - det är ju kolvringarna som står för huvuddelen av tätningen.
-
#4
Snyggare åxxå med en stor cylinder!
-
#5
hej ,jag har funderat mycket på detta med
en hundradel, men det var vad han sa , det går
inte ihop det här riktigt, en viktoria MS 50
lämnade jag in på borrning, pluggen ur
den nöp 2 gånger , sedan är det skillnad
på gjutjärn och aluminium cylinder, vindkyld,
fläktkyld ,trimmat och inte trimmat,
procent i oljan m.m. mycket att hålla reda
på för den osäkra, så har vi dom här gamla
50-tals hojarna med gjutjärns cylinder,
dom kan ju nypa med ett kolvspel på 12-15
hundradelar, hm..
-
#6
Hej Göran. Fast det var en gjutjärnscylinder som du lät borra och de ska ha ca 4 hundradelar - även på Victoriamotorerna. Men deras aluminiumcylindrar ska ha 2 hundradelar.
-
#7
det var en gjutjärns cylinder som sitter
orginal på 3 vxl viktoria, pluggen ur och
en 18 mm dellorto med insugningstratt från
hobbex, minns än idag hur rexen bara sjönk
ihop på raksträckan, minns såväl ljudet
från kopplingen när det tog stopp i motorn. viktoria EM 50 heter det visst.. nåväl
motorn blev stulen när vi var och mönstrade,
och ramen blev skrot, man visste inte vad
ordet lägga undan betyder, nåväl ska man
trimma ska det vara större kolvspel
framförallt fartvind kylda.
-
#8
Dessa tonårsminnen! 
-
#9
hej igen.. någon sade att det är viktigt att
minnas det roliga.. när jag körde på en
WW bagge så gick min mcb 50 ss av vid
styrhuvudet, den var jackad 14 kugg fram
36 bak, baggen fick man bogsera till verkstad
fick ligga på finspång lasarett i 3 veckor,
det var sommar när jag kom hem, kom och
titta på 50 ss så får du se sade farsan,
den låg i 2 delar, nu har du ingen moppe
sade farsan , jag kan låna din sade jag,
du får min moppe sade farsan, det var en
2 vxl typ stockholmare, det var hyggligt.
-
#10
En snäll pappa! 
båda fungerar liten som stor , på min
50 ss -69 satt den lilla cylindern som orginal
fläktkyld, den cylindern kördes också på en
2 vxl utan fläktkylning ,med stora toppen på,
vad jag minns så skar den inte, har sett flera
med lilla cylindern utan fläktkylning, men
för 45-50 år sedan körde nog dom flesta
på 4-5 procent olja i bensinen, nu ska vissa
köra på 1-2 procent, har någon tittat på om
oljorna var så fantastiskt mycket sämre
då mot nu, vi körde också trimmat för
45-50 år sedan ingen nöp, bara en undran..
glömde lite .. kolvspel har en stor betydelse
också.. känner en kille som borrar cylindrar
till både moped, mc, bilar, han berättade att
det kom en en person som ville ha ett kolvspel
på en hundradel, han sade direkt att det kan
inte jag göra, ibland undrar man hur folk
tänker . en hundradel..
Zündapp och Victoria (MS 50/51) har visserligen 2 hundradelar i kolvspel - men 1 hundradel låter orimligt. Man kan ju undra varför man vill ha så - det är ju kolvringarna som står för huvuddelen av tätningen.
Snyggare åxxå med en stor cylinder!
hej ,jag har funderat mycket på detta med
en hundradel, men det var vad han sa , det går
inte ihop det här riktigt, en viktoria MS 50
lämnade jag in på borrning, pluggen ur
den nöp 2 gånger , sedan är det skillnad
på gjutjärn och aluminium cylinder, vindkyld,
fläktkyld ,trimmat och inte trimmat,
procent i oljan m.m. mycket att hålla reda
på för den osäkra, så har vi dom här gamla
50-tals hojarna med gjutjärns cylinder,
dom kan ju nypa med ett kolvspel på 12-15
hundradelar, hm..
Hej Göran. Fast det var en gjutjärnscylinder som du lät borra och de ska ha ca 4 hundradelar - även på Victoriamotorerna. Men deras aluminiumcylindrar ska ha 2 hundradelar.
det var en gjutjärns cylinder som sitter
orginal på 3 vxl viktoria, pluggen ur och
en 18 mm dellorto med insugningstratt från
hobbex, minns än idag hur rexen bara sjönk
ihop på raksträckan, minns såväl ljudet
från kopplingen när det tog stopp i motorn. viktoria EM 50 heter det visst.. nåväl
motorn blev stulen när vi var och mönstrade,
och ramen blev skrot, man visste inte vad
ordet lägga undan betyder, nåväl ska man
trimma ska det vara större kolvspel
framförallt fartvind kylda.
Dessa tonårsminnen!
hej igen.. någon sade att det är viktigt att
minnas det roliga.. när jag körde på en
WW bagge så gick min mcb 50 ss av vid
styrhuvudet, den var jackad 14 kugg fram
36 bak, baggen fick man bogsera till verkstad
fick ligga på finspång lasarett i 3 veckor,
det var sommar när jag kom hem, kom och
titta på 50 ss så får du se sade farsan,
den låg i 2 delar, nu har du ingen moppe
sade farsan , jag kan låna din sade jag,
du får min moppe sade farsan, det var en
2 vxl typ stockholmare, det var hyggligt.
En snäll pappa!