Kopplingen krånglar när det är kallt

Fråga: Jag har en Husqvarna 120cc där kopplingen har gått från att fungera fint för två veckor sedan, till att nu inte frikoppla. Skillnaden är att den nu förvaras i kallgarage istället för varmgarage, och det har varit 5-15 plusgrader. Startar jag motorn med växellådan i friläge och låter den gå en stund så blir det lite lättare och jag kan då (med avstängd motor) dra runt bakhjulet med växel i och kopplingshandtaget inne, även om det går trögare jämfört med friläget. Har inte haft den så länge så jag gissar att det är standard SAE 50-olja i den och den har nog inte blivit bytt på några år.

Min högst oerfarna gissning är att den kalla tjocka oljan kladdat ihop kopplingen, skulle det kunna stämma? Skulle det då hjälpa att varmköra motorn och sen byta olja tror du, eller behöver jag ta isär och rengöra lamellerna och eventuellt byta korkar för att bli av med problemet?

Om jag ska byta olja, hade det funkat med någon 20W50-olja istället typ Castrol Classic eller liknande? Finns det något bra vridmoment för oljepluggen eller är det ”lagom hårt” som gäller?

Johan

 

Svar: Om det är ett temperaturberoende symtom så ligger ju oljan nära till hands att misstänka. Skillnaden i temperatur mellan ett kall- och varmgarage i ditt fall är ju inte mer än cirka 10 – 20 grader och med den lilla temperaturdifferensen expanderar/krymper inte metaller särskilt mycket.

Olja däremot, kan förändras rätt mycket på samma temperaturspann. Börja med att hälla i en SAE 20W-50 och ta en längre provtur. Husqvarna själva rekommenderade SAE 20 vintertid och en kall SAE 20 håller samma viskositet som en kall SAE 20w-50. Men det fina med multigradeoljan är att en varm (driftstemperatur) SAE 20w-50 håller samma viskositet som en varm SAE 50. Därför är det perfekt att köra med SAE 20w-50 som du kan ha i året runt.

Om ett oljebyte inte hjälper får du titta på kopplingen och först och främst se till att kopplingen lyfter jämt och inte ”tippar” när du drar in kopplingshandtaget. Detta justeras genom att dra åt kopplingsfjädrarna där kopplingen lyfter först – eller lossa fjädrarna där kopplingen lyfter sist.

Om en koppling tjuvdrar trots att man dragit in handtaget så mycket det går kan det även bero på att lamellerna är skeva eller buktiga, men Husqvarnamotorn har relativt tjocka lameller som inte gärna slår sig av värmen.

Kopplingens spel justeras på följande vis på Husqvarnan: Häng av vajern från motorns kopplingsarm. Armen ska nu ha cirka 15 mm frigång, mätt ute vid vajerfästet (10 mm på Mod 24). Detta justeras med skruven i kopplingens centrum (bilden). Häng tillbaka vajern och se till att den har ett spel på cirka 2 mm. Oljepluggen får du nog dra med ”känsla” då jag inte har någon uppgift om åtdragningsmoment. Gängan är ju skuren i aluminium så använd inte dragskaftet till bilens hjul.

Jim Lundberg

Rulla till toppen