Sätta fart på två gamla 98-kubikare

Fråga: Hej! Jag och pappa råkade plötsligt för ett litet tag sedan bli med en varsin 98cc motorcykel. Trots att ingen av oss har körkort… Men i alla fall, det är en Blixt med Sachsmotor från 1938, verkar i princip vara en lite modifierad NV. Och en Diamant med DKW motor, den gamla typen, inte den med fjädrande gaffel utan den gamla cykelliknande. Vet inte årsmodellen helt 100 men gissar på 1937 då det står stämplat, inringat på flera ställen på motorn.

Jag har fått igång båda motorcyklarna, men jag undrar lite saker, bland annat vad jag borde smörja dem med, och hur mycket? DKW motorn har ju i alla fall en påfyllningsplugg och en avtappningsplugg så där ska väll vara olja, men vilken och hur mycket? Sachs motorn däremot har fettnipplar här och där så jag antar att den ska smörjas med fett? Vilken typ i så fall?

Sen är jag väldigt förvirrad över det här med hur man ska gå till väga för att registrera in de här gamla maskinerna. Hittar liksom ingen riktigt bra passande förklaring på hur jag borde gå till väga någonstans. Båda motorcyklarna har sina gamla regplåtar kvar, men kan man registrera in dem med hjälp av dem?

DKW:n har inga papper alls, men Blixten har i alla fall ett papper på att den har blivit nedstrypt 1946 med en plugg i insuget? Där fanns även en hylsa i förgasaren som hindrade att man drog upp trotteln fullt märkte jag… Där finns alla nummer på den på det pappret samt tillverkningsåret så det kan man kanske gå efter? Tips mottages gärna…

Och på tal om den där strypningen, måste man ha kvar den fortfarande efter alla år? Eller är kan man ta bort den? Jag menar, just nu går den väl typ som en lite slö moped ungefär… Känns konstigt om den skulle behöva vara strypt till när det när DKWn som är mycket klenare och stelare kan knattra upp i 60-70…

Mvh Erik Blomgren

 

Svar (1): Jag tar teknikfrågan så får vår medarbetare Robert Gustavsson ta frågan om registrering. Framgafflarna på lättviktsmotorcyklarna var antingen veka cykelgafflar eller så hade de en primitiv form av framåt/bakåt-fjädring där nedre delen av gaffeln var lagrad på en axel och där fjädringen bestod av korta fjädrar eller gummibuffertar.

Det var vanligt att dessa gafflar, oavsett konstruktion, gick sönder då lättviktsmotorcyklarna kunde komma upp i rätt höga farter (ofta runt 60 km/t) och detta på dåliga vägar utan asfalt. Cykelgafflarna gick helt enkelt av och på de som var fjädrade slets axeln ut så att den till slut gick av. Därför kan en gaffel på en 98-kukikare vara bytt både en och två gånger.

Sachsmotorn har två fettnipplar och där ska man fylla på med ett flytande fett var 150 mil. Mängden fett ska vid varje tillfälle vara 20 gram i ena nippeln (kopplingen) och 20 gram i den andra (växellådan). När det gäller DKW-motorn så har jag tyvärr inga uppgifter på smörjmedlets typ och mängd så där får jag hänvisa till våra läsare.

När det gäller strypningen så fanns lättviktsmotorcyklarna i två klasser där den lägsta klassen (dåtidens ”moped”) skulle vara strypt till en maximal hastighet på 40 km/t. Jag ser inget juridiskt eller tekniskt hinder för att avlägsna denna strypning idag.

Jim Lundberg

Sätta fart på två gamla 98-kubikare
På Sachs 98:an sitter det två fettnipplar där man ska trycka in flytande fett (NLGI 00 till 000) var 150:en mil. Mängden i varje nippel är 20 gram per tillfälle. Här syns nippeln till växellådan…
Sätta fart på två gamla 98-kubikare
…och här syns nippeln till koppling/transmission.
Sätta fart på två gamla 98-kubikare
Classic Motor nr 12 2020

Svar (2):

Hej Erik

Frågan om registrering dyker upp med jämna mellanrum och i Classic Motor nr 12 2020 (det lönar sig att prenumerera) hade vi en guide hur du går till väga vid olika scenario. Har du kvar de gamla registreringsnumren bör det inte vara några bekymmer att ta in dem i registret. Det gör det enklare att hitta motorcyklarnas registerhandlingar i Landsarkivet (äldre än från 1972) eller Riksarkivet (1972-1994). När det är hittat beställer du en vidimerad kopia.

Därefter ansöker du om ursprungskontroll hos Transportstyrelsen och söker då som ett fordon tidigare registrerat i Sverige. Tillsammans med ansökan skickar du en köpehandling på fordonet och registreringshandlingarna (de vidimerade kopiorna som du skickat efter från antingen Landsarkivet eller Riskarkivet)

När ursprungskontrollen är godkänd bokar du en registreringsbesiktning och då hamnar fordonet i registret igen. Därefter kan du boka en vanlig kontrollbesiktning och börja köra fordonet.

Lycka till med bågarna

Robert Gustavsson

Rulla till toppen