Bygga upp vevaxeln med förnickling eller Loctite?

Fråga: Hej! Jag har kommit över en RMW-motor (Rex Motoren Werke) till min Novolette 3311, men upptäcker till min fasa att vevaxeln är en sketaning för klen i diametrarna i ramlagren. Jag vill minnas att jag läst att det kan fungera att använda Loctite om spelet inte är för stort. Håller det för de våldsamma 0,8 hk?

Min andra idé är lite mer udda, och jag undrar om jag kan lägga på några lager nickel? Jag har i vinter förblankat ett antal sorgliga reflektorer, och de har blivit mycket bättre. Till och med bra!

Så, utrustningen har jag, men kan jag komma upp i skikttjocklek nog för att få någon nytta med pläteringen? Behöver jag bygga med surkoppar först?

/Knut

 

Svar: Det finns bra spaltfyllnadslim (Exempelvis från Loctite) som klarar av att låsa drev och bussningar på axlar, men om ett sådant ska användas måste det tåla bensin.

Fast jag skulle testa förnicklingen alla dagar i veckan. Problemet kan vara att komma rätt i tjocklek. Lägger man på för tjockt så måste man slipa ner lagret och nickel är en hård och svårslipad metall.

Lägger man på för tunt så kan man lägga på mer, men då ska man skynda på och se till att rengöra kliniskt innan man fortsätter. Risken finns annars att den första nickelytan passiverar (bygger upp skyddande oxid som aluminium och rostfritt stål gör).

Tyvärr så är det näst intill omöjligt att förkoppra järn och stål för oss hemmakemister då det då krävs kemikalier som kan vara svåra att få tag på. Man kan göra ett så kallat anslagsbad med nickel vilket betyder att man lägger på ett väldigt tunt skikt med nickel som man sedan förkopprar. Nickel fäster på stål och koppar fäster på nickel.

Då kan man bygga tjockt med koppar och sedan avsluta med nickel längst ut. Men i ditt fall bör det inte vara många hundradelar som ska till för att ramlagren sak sitta tajt på axeln, så enbart nickel bör räcka. Men se till att inte doppa hela vevaxeln i nickelbadet. Om nickelvätskan kommer in i vevlagret så kan det gå illa.

Egentligen räcker det med att förnickla ytan där lagret sitter – dessutom kan konan till svänghjulet bli för hal med ett nickelskikt. Därför bör man maskera de sektioner på ramlagertappen som inte behöver byggas upp.

Berätta gärna hur det gick.

Jim Lundberg

Rulla till toppen