Rexmoped som blivit slö

Rexmoped som blivit slö

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en Rexmoped med årsmodell 1966 med en EM 50-motor och en Bingförgasare. Jag har som problem att motorn är väldigt slö t.ex. i en svag uppförsbacke så orkar inte motorn och jag måste växla ner till tvåan och även ibland ner till ettan för att den inte ska dö. Den kommer upp till ca 29 km/h men det hörs att den kan gå snabbare då varvet inte är så jättehögt.

På senare tid har jag också haft stora problem med att starta den. Problemen har kommit efter att jag har varit ute och åkt då den har börjat smälla som om den skulle få ett överskott på bensin eller liknande. Den går heller inte helt rent även fast jag har ett justerbart munstycke till den.

Det som jag har gjort på moppen är att skaffa ny bränsleslang, bränslekran och ett justerbart munstycke. Ändrat läget på trottelnålen och justerat tändningen. Mopeden har även varit trimmad en gång i tiden men är inte det längre. Det kommer även ett skrapande ljud ifrån cylindern när den är igång. Väldigt tacksam för att hjälp jag kan få.

Vänliga hälsningar

Johan

 

Svar: Om det smäller i förgasaren/avgasröret på grund av bränslet så beror det oftast på att motorn får för lite bensin – alltså att bränsleblandningen är för mager. Detta kan i sin tur bero på att förgasaren ger för lite bensin eller att motorn drar tjuvluft som späder ut bränsleblandningen via någon packning eller en defekt packbox i vevhuset.

Men det kan även smälla på grund av att tändsystemet har något fel. Smutsiga eller kärvande brytarkontakter är en orsak. Men även defekt tändspole eller kondensator kan ge smällar och misständningar.

Om en motor tappar kraft och inte vill varvar ur ordentligt så är det ofta stopp i avgasröret. Detta kan komma smygande genom pålagringar av sot i de hål och kanaler som finns i ljuddämparen. Men detta kan också komma plötsligt om en eller flera sotflagor i dämparens framkant lossnar, flyger bakåt och täpper till nämnda hål och kanaler.

Men stopp i avgasröret ger inga smällar. Det kan vara så att du har två fel samtidigt. En otrimmad moped på en hästkraft som din ska göra cirka 35 km/t på plan mark. Rengör brytarna och byt åtminstone kondensatorn. När det gäller ställbart munstycke så kan man lätt tro att man kan ställa in allt mellan noll och för mycket bränsle. Jag har dock testat ställbara munstycken som inte går att ställa in så att motorn går bra. Det har inte spelat någon roll hur man ställt dessa – det gick bara inte.

Du kan testa om motorn får rätt blandning på följande vis: Kör en kilometer på full gas. Stäng av motorn i farten (den får inte gå ner på tomgång). Kolla tändstiftets färg. Om blandningen från munstycket är korrekt ska stiftet vara brunaktigt. Är det gråvitt är blandningen för mager och är det svart är blandningen för rik.

På samma vis kan man även kolla om trottelnålen sitter i rätt position. Då gör man likadant fast man kör på halvgas samma sträcka och stänger av i farten. Brunt stift = rätt position, svart stift = nålen för högt, gråvitt stift = nålen för lågt. Men allt detta förutsätter att tändningen står rätt (2 – 2,2 mm på EM 50) och att tändstiftet har rätt värmetal (Bosch W 5 AC eller motsvarade).

Jim Lundberg

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206