Läckande transmissionskåpa på JB 128

JB-motorn har en mellanvägg av tunn plåt innanför kopplingen ochdenna saknar packboxar där axlarna går igenom. JB:n ska ha flytande fett i transmissionen. Häller man i olja så hittar den ofelbart ut.

Läckande transmissionskåpa på JB 128

Publicerad

Fråga: Hej. Nu har jag bytt koppling på min JB 128 och allt fungerar perfekt. Men jag har oljeläckage mellan block och transmissionskåpan fast jag har en packning. Har nu tänkt stryka på silikon som tätning. Vad kan vara bättre blå eller svart silikon? Ska man ha silikon + packning eller utan packning? Ska man ha silikon på bägge sidorna packningen eller eller bara på den ena?

Mvh

John-Erik

 

Svar: Tätningen i transmissionen på JB 128:an är långt ifrån sofistikerad. Dessutom ska det inte vara olja i transmissionen utan flytande fett. Häller man i olja kommer denna snart att hitta ut då bland annat bägge axlarna som går igenom mellanväggen av plåt saknar packboxar. Dessutom har denna plåt dåligt stöd mot kåpans bakre del.

Men dåligt går att göra bättre. Vad du väljer för tätningsmedel är mindre viktigt. Silikonprodukterna fyller bättre och är effektiva på ojämna och skadade tätningsytor. Silikon ersätter packningen så där kör man med enbart silikon.

Men standardfelet som många gör när de använder silikon är att man smetar på och drar ihop. För att det ska bli tätt ska man lägga på silikonet på ytorna och sedan lägga på kåpan UTAN att dra fast den. Tanken är att det ska ligga kvar silikon mellan ytorna där den sedan ska få härda i lugn och ro – först därefter drar man fast kåpan med sina skruvar.

Drar man åt dem innan silikonet har härdat så klämmer man ut merparten av massan så att metallytorna i princip ligger i kontakt med varandra.

Jim Lundberg

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur kör du egentligen? Vi har ett resultat!

3 kommentarer

Erik.B: Det var ju skönt att veta att mer än hälften av mopedister i alla fall vet hur man kör moped på rätt sätt :P Och att inte alla är sånna stollar som farsgubben som bromsar med fel fot ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206