Fanns det MCB Compact med pedaler?

När Compacten kom 1967 hade den Husqvarnas Flintamotor (med kick). Därefter användes motorer från Sachs med två eller tre växlar.

Fanns det MCB Compact med pedaler?

Publicerad

Fråga: Hej, Jag har börjat fixa upp min gamla Monark Compact 1967/68 som stått ca 25 år. Den har en Husqvarna flintamotor, tvåväxlad hand och trampor, min fråga är: blev dom tillverkade med trampor? har sökt runt på nätet men hittar bara kickmodeller?

Jag bor i Finland så den är högst troligt finsksåld från ny.

Mvh Jonas

 

Svar: Jag vet inte hur mopedbestämmelserna har sett ut i Finland, men i Sverige gjorde man en ändring i reglerna 1961 då en moped nu fick ha kickstart och fotpinnar istället för enbart cykelpedaler som gällde från 1952 till 1960. MCB (Monark Crescent Bolagen) Compact kom 1967 och då hade kicken varit tillåten i sex i Sverige. Pedaler ansågs vara "gubbigt" och flertalet mopeder efter 1961 hade därför kick. Undantaget flakmopeder där man kunde hjälpa till genom att trampa på pedalerna, samt vissa enklare bruksmopeder som fortsättningsvis hade pedaler.

I Tyskland hade man två mopedklasser. Den lägsta var "MOFA" som bara fick gå i 25 km/t och var tvungen att ha pedaler. Den högre klassen var "MOKICK" där det framgår att den fick ha kickstart på Mc-vis. MOKICK fick också köras fortare – 45 km/t.

Jag har aldrig sett en Compact med pedaler, men det fanns en snarlik moped från MCB med pedaler som hette 1203, men den kom på 70-talet och hade dessutom en italiensk Moronimotor. Men Flintamotorn fanns i flera versioner och om det inte fanns en mopedklass i Finland som krävde pedaler så kan ju någon hängt i en pedalmotor i din Compact för många år sedan, kanske på grund av att originalmotorn gått sönder.

Någon som vet mer – fanns det en Compact med pedaler?

Jim Lundberg

MCB 1203 var en Compactliknade moped som hade pedaler, men med en automatväxlad Morinimotor. Dessutom kom 1203 långt senare än Compacten med Husqvarnamotor.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur kör du egentligen? Vi har ett resultat!

3 kommentarer

Erik.B: Det var ju skönt att veta att mer än hälften av mopedister i alla fall vet hur man kör moped på rätt sätt :P Och att inte alla är sånna stollar som farsgubben som bromsar med fel fot ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206