Ställa tändningen på Husqvarna 118 cc

Ställa tändningen på Husqvarna 118 cc

Publicerad

Fråga: Har en Husqvarna 118cc från 1951. Ska tändplattan stå efter markeringen eller 4,5 mm före övre dödpunkt? Det går inte att vrida tändplattan så man kan få 4,5 mm förtändning.

Mats Roden

 

Svar: Det viktigaste är att förtändningen hamnar rätt – alltså att gnistan kommer cirka 4,5 mm före övre dödläget – inte hur plattan hamnat. Detta justerar man genom att vrida hela tändplattan med- eller motsols. Men det är vanligt att slitsarna där plattans infästningsskruvar sitter, inte räcker till. Detta beror i sin tur på att man har felaktigt brytaravstånd eller att brytarna är slitna.

Först ställer man brytaravståndet då detta påverkar förtändningen. Det ska vara 0,35 – 0,45 mm på tändsystem med serienummer 26 000 och högre. Tändsystem med lägre nummer ska ha 0,30 – 0, 40 mm.

När brytaravståndet är injusterat ska man vrida tändplattan tills brytarna precis ska till att öppna när kolven har 4,5 mm kvar till övre dödläget. Om nu slitsarna i tändplattan inte räcker till kan man börja med att medla genom att ändra brytaravståndet inom nämnda gränsvärden.

Om det ändå inte räcker med detta bör man se sig om efter nya brytare eftersom fiberklacken och/eller själva kontakten är för långt nersliten. Sen är det inte så jättenoga med förtändningen på en så här gammal motor. Någonstans mellan 4 till 5 mm bör fungera.

Sen får man avgöra hur motorn går. Vill den sparka tillbaka vid start och spika vid belastning är tändningen för tidig. Är motorn istället trött och blir onaturligt varm är tändningen för sen.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur kör du egentligen? Vi har ett resultat!

3 kommentarer

Erik.B: Det var ju skönt att veta att mer än hälften av mopedister i alla fall vet hur man kör moped på rätt sätt :P Och att inte alla är sånna stollar som farsgubben som bromsar med fel fot ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206