Mopeden startar inte förrän den har svalnat

Fråga: Jag har problem med att insug och förgasare blir väldigt varma efter att jag har kört mopeden då får jag inte fram någon bensin efter jag har stängt av den, får vänta ända upp till en halvtimme innan den startar. Jag kör på Aspen (Alkylat) tvåtaktsbensin.

Krister Tinglöf

 

Svar: Alkylatbensin har mycket högre kokpunkt än vanlig bensin och brukar klara relativt höga förgasartemperaturer. De symtom du beskriver passar även in på en dålig tändspole som ofta börjar krångla när den värmts upp. Även där får man vänta en stund innan motorn går att starta.

Men om det är bekräftat att problemen beror på att bränslet inte kommer fram så låter det ju som ett klart fall av ånglås – det vill säga att bensinen i förgasaren börjar koka så att motorn får så mager blandning att den inte längre går att köra.

Svaret på detta kommer visserligen i nummer 11 av tidningen Classic Motor (kommer till prenumerant den 8 oktober och till butik den 14 oktober), men det gäller att hindra värmen från cylindern att värma upp förgasaren. Nu vet jag inte vad det handlar om för moped, men har den ett flänsfäste till förgasaren så kan man montera en tjock bakelitpackning mellan cylinder och förgasare samt lägga fiberbrickor under muttrarna som håller förgasaren.

Har motorn en cylinder med rund pip och en förgasare med klämfäste måste man tillverka ett mellanrör där man monterar en fiberbussning i ena änden som förhindrar värmeledning.

I nummer 10 av tidningen Classic Motor (kommer till prenumerant på fredag den 10 september och till butik den 16 september) testar vi när olika bränslen börjar koka. I nummer 11 kommer åtgärderna.

Jim Lundberg

Rulla till toppen