Mopeden startar inte förrän den har svalnat

i nummer 10/2021 av tidningen Classic Motor avslöjar vi när olika bränslen börjar koka och därför kan orsaka ånglås

Mopeden startar inte förrän den har svalnat

Publicerad

Fråga: Jag har problem med att insug och förgasare blir väldigt varma efter att jag har kört mopeden då får jag inte fram någon bensin efter jag har stängt av den, får vänta ända upp till en halvtimme innan den startar. Jag kör på Aspen (Alkylat) tvåtaktsbensin.

Krister Tinglöf

 

Svar: Alkylatbensin har mycket högre kokpunkt än vanlig bensin och brukar klara relativt höga förgasartemperaturer. De symtom du beskriver passar även in på en dålig tändspole som ofta börjar krångla när den värmts upp. Även där får man vänta en stund innan motorn går att starta.

Men om det är bekräftat att problemen beror på att bränslet inte kommer fram så låter det ju som ett klart fall av ånglås – det vill säga att bensinen i förgasaren börjar koka så att motorn får så mager blandning att den inte längre går att köra.

Svaret på detta kommer visserligen i nummer 11 av tidningen Classic Motor (kommer till prenumerant den 8 oktober och till butik den 14 oktober), men det gäller att hindra värmen från cylindern att värma upp förgasaren. Nu vet jag inte vad det handlar om för moped, men har den ett flänsfäste till förgasaren så kan man montera en tjock bakelitpackning mellan cylinder och förgasare samt lägga fiberbrickor under muttrarna som håller förgasaren.

Har motorn en cylinder med rund pip och en förgasare med klämfäste måste man tillverka ett mellanrör där man monterar en fiberbussning i ena änden som förhindrar värmeledning.

I nummer 10 av tidningen Classic Motor (kommer till prenumerant på fredag den 10 september och till butik den 16 september) testar vi när olika bränslen börjar koka. I nummer 11 kommer åtgärderna.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206