Hur fungerar choken på DKW 250?

Hur fungerar choken på DKW 250?

Publicerad

Fråga: Hur fungerar choken i en förgasare med märket Bing AJ 2-26? Inte är väl det meningen att man ska dra på choken för att motorn ska orka gå för fullt? Motorn är en DKW 250 tvåtaktare från 1953.

Tillägg: choken är inbyggd i trotteln den ska väl följa med trotteln upp vid gaspådrag, eller fungerar den omvänt, regleras med ett vred på styret? Drar jag på choken öppnar jag insuget lite konstigt kan jag tycka - eller inte. Tack på förhand.

Ingemar Granlöf

 

Svar: Ordet "choke" kommer från engelskan och betyder "kväva" eller "strypa" och det är precis vad choken gör på en förgasare – den stryper luftflödet så att motorn får en fetare bränsleblandning vilket ofta krävs vid kallstart.

Om du måste dra på choken trots att motorn är varmkörd betyder det att motorn får alldeles för mager bränsleblandning. Ta ur huvudmunstycket och rengör det. Rätt storlek på munstycke till din förgasare är 110.

I vissa fall kan en mager blandning bero på att flottören stänger för tidigt så att flottörhusnivån blir för låg. Viktigt är att inte köra med för mager blandning. Motorn blir onormalt varm och får dessutom sämre smörjning – saker som kan leda till att motorn nyper eller skär.

Tillägg: Om du har en invändig chokeslid så manövreras den oberoende av trotteln med en egen vajer som går till ett chokereglage på styret. Sliden står kvar i inställd position oavsett hur trotteln rör sig. Vid kallstart så släpper man ner sliden så att den bromsar luftflödet något så att undertrycket ökar i förgasaren. Då sugs det upp mer bensin ur nålmunstycket under trotteln och blandningen blir fetare. När motorn kommit upp i temperatur drar man upp sliden så att den inte längre är kvar i luftströmmen.

Jim Lundberg

 

Här syns chokesliden när den är nere i botten (=aktiverad choke) och trotteln står på halv gas. (Amalförgasare)

Fortfarande full choke men nu är det även full gas. Som synes så rör sig trottel och chokeslid oberoende av varandra.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206