Fast eller ställbart munstycke på Zündapp?

Fast eller ställbart munstycke på Zündapp?

Publicerad

Fråga: Hej på er! Jag har en Zündapp KS 50 Super modell 441-01 från 1973 med Bingförgasare och jag undrar över storleken på munstycket! Vilket är bäst? Fast eller ställbart?

Mvh Pär i Lund

 

Svar: Nu förutsätter jag att det är samma motor i 441-1 som i 517-modellerna och i de senare ska huvudmunstycket ha storlek 54.

Vad som är bäst av fast och ställbart får man avgöra själv. Ett fast munstycke kommer inte att ändra sig av vibrationer eller fladdriga byxben. Fördelen med ett (bra) ställbart munstycke är att man kan finlira under färd och på Zündapp sitter ju munstycket på vänster sida så man kan hålla kvar gashanden på styret.

Väljer man ett ställbart ska man se till att det är i bra skick då det händer att man inte kan få rätt blandning hur man än vrider på det. I munstycke ska det sitta minst en bricka på ena sidan av fjädern – helst två brickor, en på var sida om fjädern. Utan dessa brickor skär fjäderns vassa ändar in i godset likt en fjäderbricka och då kommer munstycket att ställa om sig när man kör. Vanliga M3-brickor (DIN 125) brukar passa.

Tänk bara på att inte dra in munstycket för långt då motorn får för mager blandning vilket höjer motortemperaturen och minskar smörjningen – en dålig kombo. Om munstycket är rätt inställt ska motorn fyrtakta när den varvas ur, till exempel i en lång nerförsbacke. Kolla även tändstiftet. Om isolatorfoten är vit eller gråvit ligger man för snålt med bränslet och bör öppna munstycket en aning.

Jim Lundberg

Saker att ha koll på när man monterar ett ställbart munstycke. Hålen vid 1. Om någon dragit åt munstycket för hårt kan dessa hål vara mer eller mindre hoptryckta.

Brickorna (2) brukar saknas och utan dom kan munstycket ställa om sig när man kör. Kolla även att spetsen på nålen är oskadad.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206