Fast eller ställbart munstycke på Zündapp?

Fråga: Hej på er! Jag har en Zündapp KS 50 Super modell 441-01 från 1973 med Bingförgasare och jag undrar över storleken på munstycket! Vilket är bäst? Fast eller ställbart?

Mvh Pär i Lund

 

Svar: Nu förutsätter jag att det är samma motor i 441-1 som i 517-modellerna och i de senare ska huvudmunstycket ha storlek 54.

Vad som är bäst av fast och ställbart får man avgöra själv. Ett fast munstycke kommer inte att ändra sig av vibrationer eller fladdriga byxben. Fördelen med ett (bra) ställbart munstycke är att man kan finlira under färd och på Zündapp sitter ju munstycket på vänster sida så man kan hålla kvar gashanden på styret.

Väljer man ett ställbart ska man se till att det är i bra skick då det händer att man inte kan få rätt blandning hur man än vrider på det. I munstycke ska det sitta minst en bricka på ena sidan av fjädern – helst två brickor, en på var sida om fjädern. Utan dessa brickor skär fjäderns vassa ändar in i godset likt en fjäderbricka och då kommer munstycket att ställa om sig när man kör. Vanliga M3-brickor (DIN 125) brukar passa.

Tänk bara på att inte dra in munstycket för långt då motorn får för mager blandning vilket höjer motortemperaturen och minskar smörjningen – en dålig kombo. Om munstycket är rätt inställt ska motorn fyrtakta när den varvas ur, till exempel i en lång nerförsbacke. Kolla även tändstiftet. Om isolatorfoten är vit eller gråvit ligger man för snålt med bränslet och bör öppna munstycket en aning.

Jim Lundberg

Fast eller ställbart munstycke på Zündapp?
Saker att ha koll på när man monterar ett ställbart munstycke. Hålen vid 1. Om någon dragit åt munstycket för hårt kan dessa hål vara mer eller mindre hoptryckta. Brickorna (2) brukar saknas och utan dom kan munstycket ställa om sig när man kör. Kolla även att spetsen på nålen är oskadad.
Rulla till toppen